Egen insättning EF samt uttag

Hej, ny på forumet men lyssnat och läst på rikatillsammans under måånga år.

Nu har jag lite funderingar om min enskilda firma, EF, som jag hoppas kunna får hjälp med.

Jag har en egen firma som i grunden är för min lantbruksfastighet (dock inget eget lantbruk), jag jobbar en del som snickare i samma org nummer. Jag har dock en anställning också som ger mig “vanlig” lön.

Nu är det så att jag funderar på att bygga en byggnad på gården som ska bli ett snickeri, dvs den kommer tillhöra företaget och inte mig privat. Tanken är att låna pengarna till bygget från banken privat på fastigheten, sen göra en egen insättning i det EF för att för de pengarna bygga för. Skulle uppskatta att beloppet uppgår till 1milj kr.

När bygget är klart och jag kan jobba mer med företaget och kan skicka lite fakturor så kommer det att bli lite vinst. Låt säga att jag har en vinst varje år på 200kkr. Dessa bör jag kunna ta ut som eget uttag utan att det ska bli något resultat det året eftersom de pengarna redan är insatta av mig från början. Alltså bör jag kunna göra ett 0 resultat i 5 år, och ändå “få tillbaka” min 1 milj kronor?

Har jag fattat allt rätt då?

Bonusfråga. Om jag nu gör ett 0 resultat i 5 år i EF så har jag förstått det som att den skåpbilen jag har i min firma kan jag använda hur mycket jag vill privat gratis, dvs inte behöva betala något förmånsvärde eller liknande på den? Hur bokför man det?

Nej, du har fattat fel. Gör du en vinst hamnar den i resultaträkningen och du måste betala skatt. Tar du ut insatta pengar i ditt företag bokförs detta i balansräkningen.

hmm, hänger inte riktigt med här. Så jag kan inte sätta in pengar i företaget, jobba in dem för att kunna ta ut dem utan att betala vinstskatt på dem först mao?

Förklara gärna för en som inte är så insatt.

Låter som att det bästa upplägget är att du bygger snickeribyggnaden privat, och sedan hyr den av dig själv till marknadsmässig hyra. Om verksamheten framöver upphör är det bara avsluta hyreskontraktet och nyttja/äga den privat istället.

Vet ej hur det fungerar med näringsfastigheter men spontant låter det krångligt att äga en byggnad genom bolag på mark som ägs privat. Gällande bilen finns regler om hur mycket den får användas privat för undgå förmånsbeskattning. Har för mig det är ca 10 resor och max 100 mil/år. Nollar du förmånsvärdet ska du dock vara väldigt noga med att föra körjournal för varje resa.

Tjänar du pengar på din näringsverksamhet så måste du givetvis betala skatt.

Om du använder dina pengar till att amortera på lån till banken, eller en rik släkting eller dina egna satsade pengar i verksamheten, så får du ingen avdragsmöjlighet för detta.

Visst är det så att du äger fastigheten privat, men driften sköts av firman? Då skulle jag passa mig för att belasta bolaget med byggnationen. Om det vill sig illa så blir du förmånsbeskattas eftersom bolaget betalat för något som höjer värdet på din privata egendom.

Amortering av lån är (som @Nestor redan konstaterat) inte avdragsgillt. Däremot är räntekostnader avdragsgilla, så OM du lånar ditt bolag en summa pengar kan du lyfta statslåneräntan + 2-3% som en kostnad i bolaget. Det är dock tveksamt om det lönar sig.

Nu tror jag att polletten har ramlat ner vad det gäller egna insättningar uttag, vinst osv. Tack för alla svar.

Dock dök det ju upp en ny intressant diskussion om jag inte bör bygga huset privat istället och hyra ut den till mitt företag.

Som det är just nu, så äger jag gården/jordbruksfastigheten privat, men bedriver jordbruket som företag (vilket är väldigt passivt, arrenderar ut åkrarna och sågar ner lite skog vart 50e år). På gården finns ju lite byggnader som är ekonomibyggnader och de betalar företaget underhållet på, medan den privata bostaden betalas renoveringar och underhållet med privata pengar. Just nu har jag en EF för både gården och snickrandet, men troligen kommer jag starta ett AB för snickeri delen och behålla EF för gården. Men det är väll om fem år eller så.

Skulle jag bygga det i företaget så skulle jag senare hyra ut lokalen till mitt AB från den EF. Men bygger jag privat så spelar ju allt sådant mindre roll.

Jag TROR att jag inte bör kunna bli förmånsbeskattad om jag bygger huset i EF, då den EFs pengar och mina privata pengar anses vara samma. Skillnaden är väll om det är tex AB. Men rätta mig gärna om jag har fel.

En stor fördel med att bygga det privat är att om det kostar 1 milj att bygga, och jag hyr ut det för 100kkr per år till företaget så tar det bara 10 år att “skriva av” det från företaget, och påverkar resultatet negativt under 10 år med 100kkr och jag har fått tillbaka pengarna. Sedan påverkar det ju resultatet nästkommande år också såklart. Medan om jag bygger det i företaget så tar det ju 50år med avskrivning, och påverkar resultatet men väldigt lite varje år.

Nackdelen är ju att jag inte kan dra momsen på bygget.

Hur funkar det att bygga ett hus helt privat för att hyra ut. Får man göra så, eller tycker skatteverket att det bör räknas som en näringsverksamhet, dvs man måste ha ett företag för att göra så? Vad behöver man betala för skatt på hyran, sen när jag tar upp den i min privata deklaration?