Ja den är åretruntisolerad på 130 kvm men jag är själv förvånad över att det gått så bra med uthyrningarna. Jag trodde kanske man skulle kunna få in 60000:- om året genom att hyra ut på sommaren men nu får vi hela sommaren och ännu mer hyra.
Generellt äger vi nog onödigt mycket saker. Men ägande passar ju bra in i vårt konsumtionssamhälle. Hoppas den synpunkten var ok.
Hej,
Haft två båtar, en daycruiser och en 37-fots segelbåt. Har just nu bara en skrotig optimist för barnen att lära sig lite båtvana med.
Daycruisern för 150k begagnat var trevlig, men efter några år ville vi kunna bo i båten också, och bytte till en segelbåt för strax under miljonen. För de pengarna får man en bra bruksbåt som man kan ligga ute i under ett par veckor varje sommar. Vi gjorde vändan Göteborg-Koster och tillbaka flera somrar. Det kostade nog lite mer än 50k per år, men då underhöll vi båten mkt väl. Båda båtarna köptes begagnade och såldes för nästan exakt samma summa.
Det som triggade försäljningen var att vi ville lägga pengarna på andra typer av resor, och att det var så mkt jobb.
Jag vill inte ha båtåren ogjorda, men tyckte det var skönt när vi sålde.
Man brukar ju säga att de två lyckligaste dagarna i en båtägares liv är dagen man köper och dagen man säljer…
Generellt sätt tycker jag inte det är ett särskilt billigt semesteralternativ, och det är viktigt att man ser sitt båtägande som konsumption, inteinvestering, precis som med bilar.
Mvh
F
Jag är båtgubbe och tycker att 50k per år låter mycket. Ser båtar som en härlig hobby som inte behöver kosta en förmögenhet. Är just nu båtlös men har en bra båtplats och letar begagnat. Tror att det kommer ut många fina prutbara objekt till våren. Över åren har jag kommit fram till att rätt typ av båt är viktigt för nöje, enkelhet och ekonomi. Risken är att köpa för stort och komplicera sitt liv i onödan.
För mig personligen gäller följande:
- Bra båtplats med Y-bom.
- Egen bromsad båttrailer med totalvikt 1300 kg / 80 km/h (kan dras av de flesta bilar).
- Motorbåt.
- Maxlängd 6.2 m (passar egen båttrailer).
- Max vikt endast båt 750 kg (passar egen båttrailer inkl. motorns vikt).
- Utombordare 4-takt.
- Max 100 hk.
- Ska kunna göra allt själv, utom motorservice.
- Ska kunna lägga i och ta upp båten ensam med egen trailer.
- Ska kunna köra båten på egen trailer till marinservice och skruva loss/på motorn vid vinterservice.
- Ska ha tillgång till vinterförvaring inomhus på egen trailer.
- Vårrustar båten själv.
Har mest båtdrömmar, snarare än båt. Går och fantiserar om nåt större med flybridge, som man kan använda som flytande husbil när vi är äldre och dottern flyttat hemifrån. Tänker att detta ev blir nåt vi gör om 20 år. Har absolut ingen brådska med det utan dagdrömmandet är fullt tillräckligt. Och billigare. ![]()
Det är intressant. Är man duktig på att dagdrömma kan man verkligen visualisera det man drömmer om. I ditt fall har du kanske redan varit ute med den stora båten, lagt till vid kajen, fyllt i bränsle så att det sved i plånboken. En dålig sommar låg båten kanske mest i hamnen för sig själv.
Ibland kan det räcka med dagdrömmen. Man har umgåtts med tanken så mycket att det nästan blivit verkligt. Efter ett tag har man lekt av sig och man kan nöjd sälja båten som man bara har haft i tanken.
Intressant fenomen, som jag kanske är ensam om att uppleva.
Kloka tankar. Som du säger kan det vara bra att tänka efter före så att säga innan man köper så man verkligen får en båt som passar ens förutsättningar…
Har stuga i skärgården med båtplats där den mindre båten ligger idag. Här har jag även möjlighet att dra upp båten på vintern.
Köper jag en något mindre båt i 6 meters klassen får den plats på y bomen och kommer vara enklare att hantera såklart. Går man på den något större 7-7,5m kan d va så att man får fixa ny plats och det går ju på 7000 per år, iaf där vi bor…
50k va kankse lite väl högt men jag räknade såhär:
Försäkring 15 000 (Atlantica) if ville ha 25 000 ![]()
Sommarplats 8000
Motorservice 5000
Täckningsmatrial etc till vintern 2000
Allmänt lull lull rengöringsmedel etc 2000
Övrigt till båten 3-4000
Då är vi uppe i över 35000 iaf, men skulle man leja ut vinterförvaring är man nog uppe i över 50.
Man kan inte hyra båt för 50 lakan per år istället?
Du kan hyra ny båt i Medelhavet istället. Jag har seglat i Kroatien tidigare några gånger och det rekommenderas verkligen, enkelt och bra.
Jag har även varit båtägare i Sverige. Det stämmer… det är som att stå i en kall dusch och riva sönder tusenlappar
men det är lärorikt att äga en.
Inne på andra segelbåten. Tidigare hade vi en Maxi 84, nu en Mamba 33 sedan några år.
För tillfället med små barn används den för lite för att det riktigt ska vara försvarbsrt jmf att hyra.
Men det är ju också skönt att ordna saker som man vill ha dem.
Men med en äldre bår som vår är det ju minst 2-3 jobbade timmar per seglad timme ![]()
Du kan spara stort om du väljer en modell med inombordare. Då kan man komma ner i en tredjedel av kostnaden ungefär. Sen kan inombordaren kosta lite mer i underhåll men om du kan fixa lite själv så blir det nog ändå mer ekonomiskt.
Du bör väl ha med drivmedel i kalkylen också ?
Någon tjänst att rekommendera för detta?
Dom jobbade timmarna är väl också en slags njutning? ![]()
La precis en hel helg på att skrubba bort havstulpaner från min Albin 78. Avslappnande på ett slitigt sätt.
Gör du det på hösten direkt när båten lyfts upp ur vattnet är de lätta att få bort.
Har inte använt någon själv. Men hade testat skipperi. https://www.skipperi.se/hyr-ut-din-bat
Finns väl fler men de verkar ha rätt bra avtal och sånt.
Har en hyttbåt för ca 400k för att snabbt och smidigt ta mig ut till landstället vår, sommar och höst. Går att övernatta och gör runt 30 knop.
Hamnplats långt ut i skärgården för att minska bränslekostnader och tid. Tar ca 30min båtfärd ut till ön.
Diesel och bränslesnål - 0,5 - 1l per distans.
Mindre Yanmar motor
Servar och vårrustar själv för att det är roligt och lärorikt.
Kostnader:
Inköp 400k
Plotter: 500kr/år (Eniro + extra tjänster)
Sommar + vinterplats = 12000kr år
Försäkring=4500kr/år
Service = 2000kr/år
Allmänt fix = 5000kr/år
Bränslekostnader per år ca 15k
Kostnader totalt år ca 39k/år exklusive värdeminskning.
Värd varje krona och gör att jag längtar efter sjösättning och vår mer än någonsin
Blev en båt tillslut. Är supernöjd och värt varenda krona hittills ![]()
(Blev en något billigare båt med lägre drift och drivmedels kostnader utan att tumma så mycket på funktion)
Ja, ekonomiskt är det väl sällan en lysande affär att äga båt, men det är inte mycket som går upp emot att beundra 10-miljonersutsikten i sittbrunnen på en ö, ta sig ett dopp och grilla lite på kvällen. Så om man jämför med vad det skulle kosta att skaffa sig en sommarstuga i samma läge som du kan nå med båt, då är det riktigt billigt! Men jag skulle vilja slå ett slag för att äga båt tillsammans med andra. Då delar man på kostnader och arbete och kalkylen blir genast bättre. Jag ville skapa bättre förutsättningar att hitta andra som vill vara delägare, och därför skapade jag Facebookgruppen “Äga båt tillsammans” där man kan hitta likasinnade. Kolla gärna in gruppen, gå med, dela och bjud in andra om du är intresserad! Redirecting...
Grymt initiativ. Jag hejar på dig!
Jag är väldigt intresserad av båtar framför allt explorer yacht. Brukar spendera många timmar på tuben med glo på sådana skepp. Min egna erfarenhet av båtar är att jag har åkt färja tre gånger.