Förvånad att jag inte såg några mer inlägg kring Skipperi när jag sökte på forumet.
Har gått i tankarna att köpa båt då jag är uppvuxen med att min far alltid ägt båt och något jag verkligen uppskattar på somrarna. Bor dock i sthlm numera och bara tanken med att äga båt och förvara den, måla den, tvätta den etc etc ger mig ångest.
Ser att Skipperi medium kostar 4500 kr/månad. Spontant lät det dyrt, men det kanske det inte är mot att äga en enkel begagnad styrpulpet med allt som kommer till? Båtplats, förvaring vinter, underhåll, värdeminskning etc?
Kan absolut betala lite för att inte äga något (som med bilpool), men skulle vara kul att se om någon räknat på det vad ett båttägande kostar ungefär per år (beroende på vilken båt man har då såklart).
Det är nog värt om man bor nära där det finns en sån hamn. Nu har de kampanj och rabatt!
6 månader á 4500 kr = 27000 kr
Båten, en yamarin 63 DC (den nivån har tillgång till andra båtar också), verkar kosta ca 600 000 kr att köpa. Vi jämför med ny eftersom det är vad du får vid hyra.
Vi säger att du lägger in 200 000 kr kontant. 400 000 kr á 4% ca 16 000 kr (minus ränteavdrag). Plus alternativkostnad jag inte räknat på.
Försäkring ca 15 000 kr/år
Båtplats sommar o vinter 5-10 000 kr/år
Service 2-5000 kr/år
Minst 2 dagar(helger) arbete med sjösättning och täckning. Alternativt helservice
Totalt ca 40 000 till 46 000 kr bara för att äga båten. Bränslet betalas oavsett om du äger eller hyr.
Så det verkar som att kostnaden är jämförbar med att äga en ny båt! Hade jag bott hyfsat nära en hamn med de och inte haft annan båt så skulle jag nog ha de! Jag har däremot lite svårt för att behöva boka.
Sen om du inte köper en splitter ny båt, samma båt några år begagnad verkar kosta 400 000 kr. Du kan få en fin motorbåt begagnad för 100 000 till 250 000 kr beroende vad du letar efter. Då ändras kalkylen. Men man ska vilja pyssla med den⛵️
Väldigt jobbig matte, tur man inte har en ny båt med så dyr försäkring🫣
Tack, ja hade jag köpt hade jag nog köpt nån begagnad styrpulpet för ca 200 tkr.
Lån 150 tkr, 4 % = 6000 kr
Försäkring 10 000 kr
Båtplats sommar och vinter 15 000 kr (tror jag faktiskt)
Service etc: 5000 kr
36 000 kr
Sen tillkommer massa tid för arbete, sätta i båten, ta upp den osv.
Vet inte hur lätt det är att boka båt via skipper, men kanske är värt att prova.
Hur man än vrider på det, fan dyrt med båtar alltså.