Varför skulle du behöva betala i förväg om du hämtar på plats?
Snälla betala inget i förväg. Varför skulle du göra det? Gå inte på deras lurendrejerier, snälla.
Du kan betala med faktura om någon månad eller så efter du haft bilen, som du provkört ordentligt på plats. Det borde också vara en stor firma som har minst 4/5 stjärnor eller rating på flera hemsidor på Google, med flera tusen reviews. Firman ska ha funnits i flera decennier och säljaren ska helst vara lite äldre, då har du bra förutsättningar. Det ska också vara en större firma helst.
Bra fråga. Som jag har förstått det får jag inte hämta ut bilen förrän den är betald, och det tar någon dag med banköverföring, så om jag åker och hämtar ut den på lördag behöver jag ändå göra överföringen imorgon. Men jag kan absolut ha förstått fel!
Tack för omtanken! Och tack för saker att kolla upp. Just i detta fallet hade jag redan kollat upp allt det du skriver, men alltid bra att få tips på saker att kolla upp.
Firman har 3.9/5 på Google med 320 reviews, de hävdar själva att de funnits i över 40 år och enligt merinfo skapades företaget 2007. Vet ej anledningen till diskrepansen i tid där, men minst 18 år. Säljaren verkar vara 31
Hör med dem vilken bank de har. Har ni samma borde överföring vara direkt.
För min senaste bil tog jag tåget 600km, provkörde, betalade och körde hem bilen.
Jag hade samma bank som bilfirman och banken hjälpte till med överföring via telefon. De fick kopia på köpeavtalet under samtalet och sedan gjorde de överföringen.
Ja något sådant tänker jag skulle kännas bäst, för jag har full förståelse för att säljaren inte heller vill bli lurad.
Pratade med säljaren idag. Vi kör så att de levererar bilen, vi får provköra den en sväng och ger t.ex. vårt körkort i “pant” till killen som levererade bilen. När vi provkört och det känns bra så swishar vi pengarna för bilen och får nycklarna i handen (och körkortet tillbaka). Känns som en bra lösning, tack för alla tips och varningar.
Om någon annan hamnar i en liknande situation så pratade jag också med Konsumentverket idag, och enligt konsumentköplagen 7 kap 2§ gäller “om tidpunkten för betalningen inte följer av avtalet, ska konsumenten betala när näringsidkaren kräver det, dock inte förrän varan hålls konsumenten tillhanda.” Så om det inte uttryckligen står i kontraktet att bilen ska betalas i förhand har vi rätt att betala den först efter att vi fått den (eller så tolkar jag det iaf, kan vara bra att någon jurist bekräftar/dementerar. Att hålla varan konsumenten tillhanda kanske ger lite spelrum visavi huruvida den faktiskt ska levereras eller om den kan befinna sig “tillhanda” på något annat sätt.
Att verksamheten funnits i 40 år, men bolaget registrerades 2007 skall du inte haka upp dig på.
Bolaget fick kanske nya ägare 2007 (extern köpare eller generationsskifte). Då är det inte det minsta konstigt om de nya ägarna bildade ett nytt AB och köpte det gamla bolagets aktier.
Man kan ju även tänka sig att bolaget drevs i blygsam skala som handelsbolag till 2007 och därefter ombildades till AB.
I vilket fall som helst. Det är nuet som gäller, inte vad som hände för 18 år sedan.
Oavsett distans- eller köp på plats vill jag skicka med att gör bara affär med de som verkar följa lag och moral utan att slira.
Det värsta med bilen kanske inte märks under provkörning men orsakar ett haveri några månader senare. I det skedet är det mycket värt att ha en handlare som tar sitt ansvar istället för att be dig driva det till ARN.
Jag är inne på samma som dig. När jag kollade verkade det finnas ett “Jonssons bil AB” som grundades 1976 (med en anställd) och ett “Jonsson bil och släpvagn” (el dyl, med 27 anställda) som grundades 2007, så jag tänker som du. Bilen står iaf på det senare företaget.
Poängen med 18 år var bara att även om det fanns en diskrepans så har det senare företaget ändå funnits i 18 år, så det var inget upphängt där utöver diskrepansen.
Skönt iaf att inte betala på förhand. Om jag läser informationen på merinfo rätt så har företaget fått back både -22 (5 miljoner) och -23 (4 miljoner). Men jag är ingen ekonom så det är fullt möjligt att jag läser på fel rad (resultat före skatt), så risken för konkurs är nog inte obetydlig. Det gör ju att vi inte har så mycket att hämta garantimässigt om de går i graven en vecka efter att vi fått bilen, men då är inte pengarna låsta i konkursboet iaf. Och jag tänker (måhända i min naivitet) att företag ska kunna ha några år med förlust utan att konka
Jonsson bil är ett seriöst företag som är stadens officiella Peugeot-återförsäljare. De ligger granne med Mercedes och har så gjort länge. Har mycket svårt att se att du blir lurad och står utan bil eller att de på något sätt ‘fifflar’ med dåliga lagningar och annat. De är däremot bilförsäljare och kommer därmed sälja bilar i befintligt skick och du ska inte förvänta dig annat.
Med andra ord är bilens skick vid provkörning och annat avgörande för om du ska göra affär - jag själv skulle inte köpt bil på distans på detta sättet. Men det är inte på grund av Jonsson som handlare, utan för att jag köper inte något för 300k osett, punkt.
Stort tack för input!
Seriöst eller ej. 2023 gick bolaget back dryga 4 miljoner. Det Egna kapitalet år 2023 var runt 4 miljoner, så att fortsätta i samma takt innebär det ett obestånd inom kort.
Av erfarenhet vet jag att bilhandlare med dålig likviditet gärna säljer bilar billigt, eftersom de behöver få in pengar. Med ett avtal borde separationsrätten gälla, så jag hade gått vidare. Dock, rådet är utan allt personligt ansvar…
Du menar utifall att de skulle gå i konkurs just som vi köper bilen, typ? För jag tänker att när bilen väl är köpt så borde den väl rimligtvis inte kunna utmätas för deras del?
Den eventuella risken är mellan handpenning och slutbetalning. Har du betalt och hämtat bilen så kan den givetvis inte mätas ut.