Köpa bil osedd av bilhandlare via digital visning - vad tänker ni?

Funderar på köpa en begagnad V70 från 2016 från en bilhandlare som är halvstor (typ 5-10 orter). De erbjuder inbyte och hemleverans.
Jag kan inte mkt om bilar men har ju lärt mig att man alltid ska provköra bilen. Hur ser ni på detta att köpa en bil osedd med bara “digital visning” och att de har svarat på frågor om skicket. Vågar man köpa så? Vad är riskerna eller vad har man för skydd när man köper en begagnad bil av en bilhandlare?

Inget svar på din fråga men spontant undrar jag direkt varför? Kan inte du eller någon du känner och litar på provköra bilen och titta på den live/irl? :slight_smile:

Det kan till och med vara en fördel att köpa bil på detta vis. Om köpet är ett köp ”online” via bilhandlare så har du 14 dagars ångerrätt. Detta har du ej rätt till om köpet göra hos handlaren.

3 gillningar

Du har KKL och reklamationsrätt att luta dig mot vid ev. fel, samt som @Stryd nämnde också 14 dagars ångerrätt förutsatt att köpet verkligen faller som ett distansköp (det gör det säkert, jag vågar bara inte lova att så är fallet). Kanske också någon högst godtycklig garanti från försäljaren som troligtvis är värd mindre än noll.

Jag hade personligen aldrig köpt en begagnad bil utan att först ha fått provköra och undersöka den själv, men med det sagt har jag ett någorlunda bilintresse och vet väl i någon mån vad jag ska undersöka. Har man inte det kanske det gör detsamma. De digitala visningarna har jag läst ganska blandade åsikter om.

1 gillning

Jo är väl möjligt är distansen som är bekymret. Norrland och glest mellan städerna :slight_smile:
Men som det är nu lutar det mot att jag tar ledigt och tar den chansningen. Men funderade om det bara är jag som är gammalmodig och ska sparka på däcken. Ja menar jag är inte någon mekaniker så vet inte hur bra oddsen är att jag hör det där missljudet som varnar att motorn ska rasa :slight_smile: Eller för den delen kanske får ett missljud och inte köper bilen och så kostar det 1500 kr att fixa…

1 gillning

Jag gjorde så med senaste bilen. Bilia på en ort 60 mil från mig. Fick den hemkörd. Givetvis får man be säljaren kolla bilen noga och skicka bilder på ev defekter, servicehistorik, däck m.m.

Har köpt privat tidigare, ofta långt bort. Blir ju lite samma sak…

Hade inte gjort det med en äldre bil (din är väl gränsfall, å andra sidan är det en Volvo av klassisk modell) eller en mindre känd handlare.

Nästa gång ska jag nog försöka titta på den själv dock. Beror också lite på om man “känner till märket/modellen”. Det är troligare att jag köper en bil av samma modell, fast nyare, på distans än ett helt nytt bilmärke. Detta då man ju lär sig efter nåt år vilka problem som modellen kan ha.

1 gillning

Hmm det där var ju rätt smart tänkt.
Tyvärr vart bilen såld igårkväll och hade tänkt fara och titta imorgon så får försöka på nästa. Inte så att en V70 inte kommer igen :wink:

1 gillning

Bra att ha koll på detta

Även bra att veta att MRF-anslutna handlare förbinder sig att följa ARNs rekommendationer.

Vet dock inte vem som är ansvarig att åka 60 mil för att titta/visa på fel.