Hej allesammans! Jag skulle behöva er hjälp att tänka lite inför ett köpbeslut av bostadsrätt.
Har hittat min drömlägenhet till ett väldigt bra pris, som jag gärna vill köpa.
Lägenheten ligger högst upp i bostadshuset (vån 4/4) och ca 150 m bort ligger idag en oljehamn och en bensinmack.
Jag har en benägenhet att övertänka saker och ting, och började nu få en klump i magen av att det planeras bygga ett bostadsrättsområde där oljehamnen och bensinmacken idag är, med start 2036. Det är ju väldigt långt bort i tiden, men jag har två funderingar kring detta.
Har ett planerat bygge av denna sort alltid en negativ påverkan på bostadens värde, ju närmre datumet för byggstarten man kommer?
Är det omöjligt att leva bekvämt nära en byggarbetsplats? Just nu är inte tanken av att leva i flera år med buller och oväsen hela dagarna så lockande. Men frågan är hur farligt det egentligen är, någon som varit med om detta?
Vad ser ni för för- och nackdelar utifrån ovan info? Övertänker jag?
Jag bor granne med ett stort bygge (hotell) och det är väldigt jobbigt. Numera får byggföretagen jobba varje dag, här får de jobba från 7 på vardagarna och från 9 på helgerna, de följer dock inte alltid reglerna utan börjar tidigare och jobbar sent på kvällarna ibland. Dessutom jobbar de varje dag året runt. Vi som bor runt om är sjukt trötta på detta nu när vi är inne på år 2 av bygg och damm.
Men det skulle inte hindra mig från att köpa. Det är ändå förhållandevis kort period.
Nybyggen i områden har väl snarare en positiv verkan om det är bra standard på det som byggs och efterfrågan finns.
Buller är väl värst under pålning i marken. Det kan vara jobbigt, men den perioden brukar vara kort.
MEN, 2036 är 11 år bort. Dessutom brukar byggprojekt bli försenade så 2040 kanske är troligare. Du hinner säkert ändra uppfattning om vilka boendebehov du har under denna period. Är det bra nu och för några år framåt så skulle jag säga att du övertänker och inte ska oroa dig så mycket!
Kvällar har de inte rätt att störa men på helgerna har de tydligen rätt att göra det. Förvånar mig också. Det finns en bullergräns men den är hög, vill minnas att den ligger på max 70 decibel. Intressant nog lyckas bygget hela tiden hålla sig inom denna gräns (detta har uppmätts).
Men som sagt, allt går ju över. De har sagt att det inte ska ta mer än två år. Vi får väl se.
Jo oljehamnen är inte så vacker att titta på i dagsläget så när allt är klart blir det nog bättre, det är bara vägen dit då sånt tar sån himla tid. Så frågan är om man orkar stå ut med oväsen i flera år