Köpa bostad. Era råd med världsläget i bakhuvudet?

Hej!

Vi har precis sålt vår bostad (innan saker började gunga rejält på världens börser). Vi står nu inför att köpa en annan bostad. (alt. hyra något i första eller i andra hand).

Är det helt uppåt väggarna att köpa något i dagsläget, och hur kan ytterligare tapp på internationella marknaden påverka en bostads värde? Borde man ha is i magen och se om priserna går ner - eller hur ska man tänka?

Oron består ju i att men köper något och att värdet på den nya bostaden rasar, baserat på tanken att händelserna i världen påverkar svensk bostadsmarknad.

Hur ska man tänka tycker ni? För min del (1/2 del av bostaden) så kommer jag även behöva gå in med en stor del av mitt sparande kapital och undrar då även vad det gör för riskerna jämfört med ett lån - speciellt baserat på svängningarna vi ser i världen idag.

Hur skulle ni tänka och agera utifrån denna info? Vi behöver en bostad snarast (inom 2-3 månader), och bostäder - det finns ju! Men man vill såklart inte göra en “dålig investering”.

Tanken är ju att vi kommer bo där under flera år, så mycket kan ju hända.

Komplicerar jag till saken?

Ha en bra vecka!

Utgå ifrån var och hur ni vill bo.
Gör upp listor med + och - för olika alternativ.
Välj det som känns bäst i nuläget.

Det går att flytta igen senare.

Tack för ditt svar.

Är mest rädd för ett värdetapp. Hur har bostadsmarknaden följt svängningar i världen tidigare? Tyvärr inte så uppdaterad på det.

Hur länge planerar ni att bo i bostaden om ni köper ?

1 gillning