Första köp av Bostadsrätt - Nyproduktion klar 2027 - Hjälp!

Hej!

Skriver denna tråd för att få tips och råd med eventuellt köp av en Nyproduktion som kommer att stå klart våren 2027. Är jag helt ute och cyklar så säg gärna det. Jag är extremt kluven i mina tankar.

Jag är 35 år, boendes i Göteborg och bor i min hyresrätt på 38 kvm (1.a) på just nu 5300 kr (kallhyra). Jag trivs väldigt bra och har bott här i samma lägenhet i drygt 12 år.

Jag tjänar just nu precis 40k brutto, och har således ut runt 31k netto. Jag har inga stora utgifter (inga barn, och ingen fru :sweat_smile: ) och brukar lägga undan runt 15 k/månaden. Jag sitter idag med runt 700 k i tillgångar på mitt vanliga konto samt aktier.

Nu till dilemmat. Jag har börjat att gå runt i funderingar på att köpa en bostadsrätt för första gången. Det hade varit trevligt att iallafall bo i en 2.a så att jag får ett riktigt sovrum. Jag hör ju också mycket prat just nu att det är ett bra läge att slå till just nu med kommande sänkningar av räntan. Jag har hittat en, enligt mig (på pappret) fin 2.a i Mölnlycke (10 minuter med expressbuss till Göteborg). Skulle säga att det snarare är en liten 2.5a då det finns ett litet rum på 6 kvm som man kan göra om till kontor (jag jobbar en hel del hemifrån), eller som gästrum.

Denna går just nu på runt 2.2 miljoner. Däremot så är inflytt inte förens våren 2027. Detta är första etappen av 8 som ska byggas på detta ställe.
Jag behöver skriva på förhandsavtalet inom kort om jag vill slå till. Men mycket kan ju hända under dessa 2+ år tänker jag.

Jag får ju en enligt mig en väldigt trevlig bostad, och den ekonomiska kalkylen verkar vara helt ok. Har även stämt av med 2 andra som sitter i styrelsen för deras brf.s och dom säger samma sak. Men… Jag låser ju också fast mig ett par år om jag skriver på. Och som sagt… Saker kan ju hända och oväntade saker kan ju hända (förlora jobb etc).

Hur hade ni tänkt i min situation? Jag är verkligen kluven och vet ej hur jag ska göra. Bör jag kanske tacka nej just nu och avvakta? Om det nu blir en prisökning för bostäder nu inom kort, så vill man ju inte missa tåget. Lite så jag tänker. Säkert många som tycker att det är en dum tråd, och ber isåfall om ursäkt för det.

Mvh Hannes

Två och ett halvt år till tillträde, det hade jag aldrig slagit till på. Mycket kan hända under den tiden, och det måste finnas hur många andra bra lägenheter som helst att köpa när man bestämmer sig för att flytta. Vilket argument återstår? En superbra affär. Jag tvivlar på det.

3 gillningar

Det finns olika risker, t.ex. att bygget blir försenat. För några år sedan kom det några rättsfall om folk som inte fick flytta in i tid eftersom bygget var försenat. Det var tvist om de fick häva köpet, eller var tvungna att vänta. Jag minns inte hur det gick, men det går säkert att googla.

Jag hade värderat flexibiliteten att kunna flytta om du t.e.x. skulle träffa någon ganska högt istället för att låsa fast mig vid en lägenhet i 2,5 år utan att faktist få bo där.

Hur låst blir man egentligen? Behöver inte flytta in i lägenheten utan kan säljas närmare tillträde eller efter färdigställandet också. Viktigast är att du fortfarande kan få lån och betala köpeskillingen vid tillträdet.

För ett halvt rum ska det även vara ett fönster.

Visst, det går ju att sälja senare i processen. Det har du rätt i. Rummet på 6 kvm har fönster mot innergården.

Tack för era inputs. Jag har bestämt mig för att avvakta. Att vänta i 2.5 år känns lite väl länge som några redan har påpekat. Jag får ha lite is i magen.

Hej,

Jag bor i Gbg och skulle slagit till på denna utan att tveka.
Du har redan 700k och om 2 år har du sparat 360k till, därutöver har du även aktier. Kanske du teoretiskt kan köpa lägenheten utan lån om två år om du vill?
Nu är det nog klokast att låna och fortsätta vara investerad på börsen, men ser ingen större ekonomisk risk för dig om du skulle förlora jobbet.

Mölnlycke är fint och låter kanon med det lilla extra rummet, perfekt som kontor, eller som ett litet barnrum om du träffar någon i framtiden :wink:
Det enda är väll att avgiften ska vara rimlig med?