Bostadsrätt eller Hyresrätt våren 2023

Bor idag i hyresrätt i ett område jag trivs i, men är sugen på att köpa en bostadsrätt i samma område istället så jag kan göra lägenheten till min egen, tex med finare kök, badrum etc. Jag kollar på samma storlek, fördelen med bostadsrätten är att jag ev kan få en egen balkong och bekvämligheten med en egen tvättmaskin.

Problemet är att jag skulle öka mina boende kostnader med ca 9k/mån men då räknar jag in amorteringen i dessa 9 som utgör 6k. Risken jag ser är en ev värdeminskning, hög belåningsgrad 85%, jag kan inte spå framtiden, men vad jag läser så ser det inte ljust ut, o andra sidan tänkte jag bo i lägenheten några år.

Väljer jag att köpa, kommer jag inte kunna spara själv mer än några få tusenlappar i månaden.

Vad hade ni gjort om ni var mig? FYI har priserna redan gått ner ca 10% från toppen.

Men jag kan ju meddela att man blir frustrerad att det är så pass stor skillnad i pris per månad om man vill köpa bostadsrätt, kanske säger de något om priserna vi har idag på bostadsrätter och att de är alldeles för höga? 10-15% ner till hade varit önskvärt, då hade kalkylen känns bättre, men det är nog önsketänkande.

Jag sitter fast i en bostadsrätt jag tecknade som nyproduktion slutet av 2020. Hade inte köpt en bostadsrätt, speciellt inte om jag hade ett förstahandskontrakt, förrän jag tog ett större beslut att flytta ihop och bilda familj med någon med en tidshorisont på säg 10 år. Att sitta fast i en bostadsrätt utan att känna av det pga att man har en bra vardag med familj skulle förmodligen inte kännas på samma sätt som för de som köpte för att sedan förflytta sig kort därefter vidare.

Vänta till 2024 och se då.

Jag skulle avakta priserna kommer knappast sticka iväg nästa år så inget att förlora på att vänta :slight_smile: