Köpa hus nära en framtida byggarbetsplats

Hej,

Vi har precis sålt radhuset och kommer eventuellt lägga ett bud på en villa nästa vecka.

Dilemmat:
Huset ligger idag i ett villaområde med skogen som närmsta granne. Kommunen tillsammans med ett byggföretag har bestämt att bygga cirka 340 bostäder i anslutning till den villan vi vill köpa. Detta bygge kommer påbörjas om ett par år.

Att de kommer bygga fler villor och radhus kommer i sig påverka tillvaron då höga ljud från bygget kommer att märkas av.

Det andra problemet är att de ska bygga 2 st 6 - våningshus cirka 170 meter från den villa vi tänker på.

Detta gör mig osäker på om det är värt att gå vidare. Att ha ett höghus 170 meter bort, bör ju innebära att de som bor högst upp i höghuset har fri insyn till vår tomt och därtill kommer det vara en byggarbetsplats i flera år som kommer störa.

Har någon varit med om liknande?
Är mina tankar befogade?

Finns gammal tråd om detta.

1 gillning

Ifall det finns alternativ till detta hus skulle jag avstått. Det låter som ett rejält projekt som kommer att pågå under många års tid. Mäklarna brukar säga att läget är det viktigaste och ska man bosätta sig intill vad som verkar vara uppförandet av ett nytt kvarter/stadsdel tycker jag att det låter som ett riktigt skitläge.

Ifall ni har ett skapligt boende under tiden så sitter ni ju i ett guldläge med radhuset sålt. Då kan ni ha is i magen tills det bästa huset för er dyker upp.

2 gillningar

Rita gärna upp detta på ett papper om du vill. Låt en millimeter vara en meter.
Då är höghuset 17 centimeter från ert hus och höghuset är ca 2 centimeter högt.

:hotel:________________________________________________________________________:house_with_garden:

Bonus: Rita in häck, staket andra hus med tak som kanske ligger mellan.

Resultat: Det här är inget riktigt problem så det kan ni släppa. Problemet är primärt byggkaoset som jag ser det och sekundärt vilken typ av människor höghusen drar till sig. Inledningsvis tror jag inte det heller är ett problem. Om en generation kan det dock vara det, lite beroende på ort etc.

4 gillningar

Många kloka tankar från er, tack!

Själva området är ett ”moderat område” vilket gör att bostäderna lär kosta en slant.

Närmsta grannen kommer vara 30 meter ifrån vår tomtgräns, vilket är längre bort än vad det brukar vara i ett villaområde.

Tänker främst på de där höghusen. Tyckte svaret var bra att rita upp på ett papper, men när jag testat att stå cirka 1.5 fotbollsplan ifrån ett höghus har jag svårt att se hur det kan bli insynsskyddat. Bör krävas 10-15 meter höga häckar, vilket är orimligt och inte särskilt fint.

För det första behöver du en rejäl kikare för att spana på dig när du pressar i solen. Detta gäller f ö de som bor absolut högst upp, eller sköter om fläktarna på taket då och då. Om häcken runt tomten är 2 meter hög så innebär det i princip att hela trädgården yta är dold för deras blickar om du ligger där i gräset i bara mässingen.

Jag har två meter höga häckar runt trädgården och jag ser inte ens mina närmaste grannars fönster på andra våningen i ett ganska tätbebyggt villaområde. (Ja, jag testade innan jag skickade iväg detta.)

Är din tomt enorm blir det förstås annorlunda, men testa att försöka hålla span på något närmare 200 meter bort en längre stund. Man har allvarliga problem om det underhåller en. Dina omedelbara grannar är isf ett större bekymmer. Men då är inte villalivet för dig oavsett. :smiley:

3 gillningar

En kollega köpte villa i område med betydande nybyggnation. Missade att det var fri parkering utmed gatorna, och flerfamiljshusen som byggdes hade underdimensionerad parkering så numer är gatan framför deras hus i villaområdet även rätt fullmatad inofficiell parkering. Han var inte helt nöjd med denna oförutsedda förändring.

Jag hade velat ha en hel del rabatt för att överväga villa i ett område med större förändringar på g.

Jag hade avstått. Tar mååånga år med byggtrafik/hantverkskaos innan det lugnar ned sig och sista altanen är byggd och en mer löpande/naturlig underhållsfas tar vid.

När vi själv byggde tog det 3-4år innan allt med tomt/hus kändes klart.

Dessutom skulle jag själv ogärna ha ett nybyggt hyreshus så pass nära mitt eget hus/område. Blandad bebyggelse =blandning av problematik. Särskilt om vissa av lägenheterna ”anvisas till behövande” av t ex socialen.

4 gillningar