Köpa guld från Schweiz och skicka till Sverige?

Hej,

Jag har hittat en bra schweizisk onlinebutik/plattform som jag funderar på att köpa guld hos:

https://www.goldavenue.com/

Tanken är att nyttja deras förvaringstjänst och ibland skicka hem lite guld till Sverige.

Vad jag förstår så är investeringsguld momsfritt inom EU, det verkar även som att Schweiz själva inte har några tull avgifter eller moms på investeringsguld…

Nu är ju inte Schweiz en del av EU, men det finns olika frihandelsavtal verkar det som, vet dock inte vad de innebär.

Är det någon som har erfarenhet av att importera investeringsguld från Schweiz som privatperson?

Vilka kostnader finns det?

Hej Johan,

Tyvärr inga erfarenheter på just detta.

Men en fråga, varför vill du köpa guld från Schweiz? Vi har bra tjänster för detta i Sverige.

Kan vara så att de är bra, men jag föredrar att handla med så låg premium över spotpriset som möjligt. Att handla guld från tyskland erbjuder överlag bättre priser (500-1000kr per Oz) inkl frakt. Däremot vet jag inte hur problemfritt det är att köpa guld från Schweiz.

Håller med. Det borde inte bli billigare att köpa från Schweiz. Utan att vara expert kan jag misstänka, att transportförsäkringen för fysiskt guld borde kosta en rejäl slant. I slutändan är det alltid kunden som betalar.

Definition of investeringsguld från SKV är inte så lätt att tolka. Hur mycket kostnar frakt och försäkringen? Tullen är 6.5% i Sverige. Jag har en erfarenhet med nätköp. Jag köpte två små deklaration saker från Kina via Ebay. Paketet stoppades av Tullen. Jag fick meddelande från PostNord. Jag betalade alla avgifter på en gång när jag fick meddelanet men jag väntade mer än en månad för att ha min paket. Avgifterna är dubbel så dyr som inköpspriset.
Jag tror att bolaget ska anlita en transportbolag att transportera ädelmetall.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2020.13/322545.html

Korrigera: Jag tror det var Nordpost som stoppade min paketet eftersom det kinesiska bolaget betalade inte tullen. Däremot väntade Nordpost tullen att registrera allting…en lång process.

Enligt skatteverket är det ingen moms och enligt tullverket skall inga avgifter tillkomma.