Köpa hus i Spanien eller indexfond?

Hej allihopa! Jag är 22 år och har sparat runt en miljon kronor. Jag funderar på om det är mer värt att köpa ett hus i Spanien och hyra ut det, eller att investera pengarna i en global indexfond. Vad tror ni är bäst långsiktigt? Skulle uppskatta era tankar och råd.

Undrar om det är en bra idé att använda det huset som säkerhet för att ta ett lån och köpa ett till hus. Är det ett smart sätt att investera, eller finns det risker jag bör tänka på?

1 gillning

index (10 tecken)

4 gillningar

Låter som ett väldigt omständligt sätt att skaffa sig mer bekymmer på :slight_smile:

8 gillningar

Spontant känner jag indexfond.

Att hyra ut hus är lättare i teorin och hyresgäster kan hitta på allt möjligt tokigt.

Mina föräldrar hyrde ut rum i sitt hus i Sverige och det skrämde mig från hyresgäst-idén för all framtid. :face_with_peeking_eye:

Du kan ju börja med indexfond som kräver noll underhåll. :innocent:

Ändrar du dig i framtiden kan du ju alltid sälja den och köpa ditt hus i Spanien.

Köper du ett hus blir dina pengar väldigt låsta. Du kan inte sälja av ett par kvm av ett hus och få pengar.

Går din indexfond upp 5% är det 50 000 kr. Dom kan du ta ut och göra en resa till spanien och lära dig mer. Kanske prata med folk som gjort samma sak och ta råd av dom?

Mina råd helt på magkänsla utan någon som helst kunskap om hyresfastigheter i Spanien. :person_shrugging:

3 gillningar

Och förresten grattis till en fantastisk ekonomisk situation! :grinning::grinning::grinning::partying_face::partying_face::partying_face:

1 gillning

Min lägenhet i Spanien är nog min käraste ägodel men den är en utgift, inte en investering. Att få en avkastning på 7 % på uthyrning av en lägenhet kräver mycket arbete och lyckas nog ändå inte.

Svaret är givetvis indexfonder.

6 gillningar

Jag håller med de andra som säger Indexfond. Låter som mycket mer problem att skaffa hus och hyra ut.

2 gillningar

Mina föräldrar har haft det svårt ekonomiskt och har inte kunnat ge mig pengar. Trots att jag växt upp i fattigdom har jag lärt mig viktiga livsläxor som jag ser som en styrka. Jag studerar nu, men tidigare investerade jag mycket i krypto. Det gick bra ett tag, men sedan förlorade jag nästan allt. Jag har kvar runt en miljon, men insåg att krypto inte är en säker väg. Därför har jag valt att sluta innan jag förlorar mer och försöker nu lära mig så mycket jag kan genom att ställa frågor och utforska olika områden.

3 gillningar

Jag började spara och investera redan vid 15 års ålder och jobbade extra hos familjer, restauranger och lager. Samtidigt köpte och sålde jag saker på Facebook Marketplace. Efteråt satsade jag mycket på kryptovalutor, men när det gick dåligt lärde jag mig av mina misstag. Allt detta har gett mig värdefulla erfarenheter som jag använder för att fortsätta utvecklas och förbättra mig.

3 gillningar

Gud vad jag älskar det här inlägget. Det finns så många här på forumet som ser sitt liv och sina värderingar som en sorts “standard-svensson”-liv. Men svaret på din fråga är absolut inte ett hus i Spanien. Dels så är det en bit bort, men framförallt för att det tar längre tid att omsätta den i likvider.

Min analys är att du är ung. Har kanske inte helt bestämt sig hur du vill bo, var du vill bo, vem du ska bo med. Då är indexfonder bra, men du måste tänka att det finns en risk där, då börsen kan gå upp och gå ned. Det kan ta tid för dig att vänta ut en dipp. Man vill inte sälja för att man måste, och helst inte i botten.

Jag började för snart 10 år sen och märker nu att jag bara vill ha en global indexfond. I början vill man laborera och testa olika. Men du måste inte optimera till sista kronan, utan, köper du en global indexfond, så brukar jag säga att du ha gjort 95% rätt. Ha ett par månadslöner på ett sparkonto med ränta. Var uthållig, även i en björnmarknad. Det är då du gör de bästa affärerna.

3 gillningar

Du har princip rätt om allt i din analys. För första gången så börjar jag tänka om sånt därför så frågar jag runt om allting för att få en liten vägledning.

1 gillning

Hade jag haft ett hus i Spanien skulle jag sålt dwt inom nästa 10 år.

Det kommer bli olidligt där nere med klimatförändringarna som är på vägoch afrikanska flyktingar i miljoner kommer paddla över Gibraltarsundet på badankor om så krävs och fransoserna stänger passen i Pyreenerna. Och hur skall man ha koll på huset när flygpriserna ökar pga alla skatter och miljöavgifter som kommer?

Tyvärr får man väl tillägga för att inte blåsa på någon snowflake.

3 gillningar

Det finns ytterligare en risk med att köpa hus i Spanien: det som kallas “ockupation”, dvs folk som olagligt tränger sig in i tömma bostäder. Efter ett par dygn kan polisen inte göra något utan domstolbeslut, som kan vara kostsamt och tar lång tid. Det kan vara värt att veta att detta förekommer oftare än man tror.

1 gillning

En annan nackdel med hus i Spanien är att du blir sårbar för eventuella politiska och skattemässiga förändringar.

1 gillning

Jag tycker du ska samla så mkt information du kan genom kontakter, mäklare etc och räkna på det själv och räkna defensivt. Om det är något du vill göra så kommer det vara en bra erfarenhet i livet jämfört med att stirra på en indexfond. Du kan dessutom påverka resultatet genom ditt engagemang till skillnad mot en passiv investering.

Migranter, ockupanter och klimatförändringar tycker jag inte du ska oroa dig allt för mkt för :sweat_smile: Läs på och skaffa din egen uppfattning om risken. Enligt mig är det rent trams. Det finns massa olika klimat i Spanien. Fokusera på läget och kalkylen!

2 gillningar

Korslänkning till två trådar i forumet:

och som flera skriver, grattis till en fin start i livet @Ghostan!

Och jag sällar mig till indexfond-laget om det inte goes without saying. :rofl::see_no_evil:

1 gillning