Hej!
Är långtida följare av RT men har registrerat konto först nu
ber om ursäkt om frågan ställs på fel sätt eller om information saknas i egenskap av forumnovis.
Jag och familjen kommer flytta till Spanien under några års tid när barnen går i låg- och mellanstadieklass. Har byggt upp ett någorlunda sparkapital där vi sparat ca 30% av lönen under flera års tid för att kunna genomföra detta äventyr. Har ett fritt boende i Valencia-regionen tillhanda via familj.
Vi funderar dock nu på att köpa ett mindre hus här i Sverige 20 minuter utanför mellanstor stad för ca 1,5 mkr (med belåning ca 1 mkr när vi fortfarande har kreditvärdighet) för att ha ett boende att “falla tillbaka på” inför återvändo till Sverige om några år. Har tagit fram en kalkyl där driftkostnader för hus, lånekostnad etc inkluderas och försöker ställa det i relation till att inte köpa hus förrän vid återkomst utan bara spara i KF som vanligt under tiden.
Min fundering är alltså vad som kan vara argument för och emot att köpa ett hus nu (och därmed dra nytta av vår nuvarande kreditvärdighet) alternativt köpa ett hus kontant om 5-6 år vid återvändo till Sverige?
Är nyfiken på forumets tankar om det hela och tar tacksamt emot tankar och perspektiv som jag själv kan ha missat.