Hej, är ny på forumet och med inventeringar.
Jag och min fru planerar att köpa nytt boende om 10 år när barnen flyttat.
Vi har tänkt att investera 30k i månaden.
Planen är att efter 10 år köpa med sparade pengar och inte låna något.
Hur många artiklar har ni inventerat hittills? (Sorry, kunde inte låta bli)
Jag rekommenderar avsnitt 322 nedan. Istället för att köpa huset kontant kan det vara en idé att belåna huset till en viss del och lägga överskottet på börsen.
Jag hade investerat 100% i bred global aktiefond som följer index med låg avgift.
Eftersom tumregel är att man inte ska ligga 100% aktiefond med kortare horisont än 10 år får man balansera om flytta över andelar till räntefond ju närmare målet man kommer.
Jag hade nog ökat tidshorisonten, belånat bostaden ett antal år och löst lånen senare om jag vill vara skuldfri.
Vilken prisklass bostad tittar ni på? Som annan kommentar nämt så varierar avkastning från år till år, så en kortare sparhorizont ökar risk med att investera 100% i fonder. Med en avkastning på 7% blir ert sparande ca 5 miljoner på 10 år. Men år 7-10 skulle kunna vara väldigt dåliga år på börsen som saboterar era planer helt. Det kan man inte veta på förväg.
Beroende på räntemarknaden och bostadspriset kan det vara smart att tänka att 50 eller 70% belåning också är rimligt. På så sätt kan ni räkna att majoriteten av investeringarna på börsen har en längre sparhorizont. Är börsen på en fin topp har ni ju kvar valet att ev köpa skuldfritt.
Personligen hade jag nog inte i första hand sparat till mer än max 50% av bostaden och sedan låna de sista 50% istället. Sparar hellre mer långsiktigt på börsen. Men jag hade även amorterat lite.
Kanske köra 100% global indexfond första året. Sedan växla ner med 10% aktier per år och lägga den delen på sparkonto eller räntefond istället.
Prisklass, typ av hus, områden ni vill bo i samt vad ni tror framtida priset kan vara är parametrar ni behöver fundera på.
I Mälarhöjden, Stockholm (där jag har bättre koll på) har huspriserna ökat med 100% senaste 10 åren. En villa på 8 mille förr kostar nu 16. Bara prisökningen här är mer än vad ni förväntas få ihop. Inte säkert det fortsätter så i framtiden men man vet ju aldrig.
Hur bor ni idag ? Bostadsrätt ? Egen villa? Hyresrätt ? Om ni har eget ägt boende (villa /BRF) tänker ni bo kvar i samma område eller flytta till “dyrare” område ? Mindre boyta eller ungefär samma ? Svar på dessa frågor kan påverka ganska mycket… Visst kan priset på det ni vill köpa öka med 100% i pris på 10 år, men om ni äger bostad idag kommer den kanske öka ungefär lika mycket i %… Håller med de övriga råden utifrån den bristfälliga bakgrunden…
Hej,och tack för alla förslag.
Ger lite mer info så blir det lättare att göra en plan.
Idag bor vi i villa belånad till 50% och amorterar inte längre,värde idag ca 1,5m.
Där vi bor är bostadspriser låga gentemot Stockholm,här får du en fin villa utan renoverings behov för samma pris som en etta i Stockholm
Huspriserna stiger inte så häftigt här.
Vi har också en till fastighet som vi funderar på att sälja i början på vårt sparande,för att få fart på det.
Värt ca 1,5m efter skatt.
Dit vi vill flytta är en grannkommun och har tittat på lägenhet för 3m.
Vi vill vänta 10 år pga våra barn ska gå färdigt skolan här först och flytta till egna boenden,och vi kan skaffa något mindre.
Hoppas det här hjälper med att smida en bra plan.
Vi vill helst bli skuldfria,då vi måste byta jobb båda 2 och kan tänka oss gå ner lite i arbetstid.
Mvh/