Hej alla glada, jag (M25) och min sambo (F24) bor i södra Stockholms län och har båda mer eller mindre enbart intresse av att bo i fristående hus. Vi bor idag i en lägenhet med 1,7miljoner i lån och vi båda studerar för tillfället.
Hon är klar om ett år och jag är klar om två år, därav är planen att börja kolla på att faktiskt köpa hus om ca 3år.
Ekonomin i breda drag ser ut såhär:
Jag räknar med att kunna få ut ungefär 300.000kr från lägenheten vid försäljning
Jag räknar även med att ha sparat ihop ca 150.000kr till utöver pengarna från lägenhetsförsäljningen.
Hon har idag ca 300.000kr och kommer nog närma sig 450.000kr när det börjar dra ihop sig, möjligtvis mer.
Tanken är att köpa ett hus runt 4.5mkr. Båda har jobbat inom byggvaruhandeln och jag har även utbildning inom VVS men anser mig vara relativt händig, dvs - materialet kommer vara den stora kostnaden vid förbättringar/lagningar och inte jobbet troligtvis.
Hursomhelst, det jag undrar är om ni har några tips på vad vi kan göra fram tills att det är dags att köpa hus?
Idag har vi båda mer eller mindre alla pengar investerat brett i indexfonder och några få enskilda/investmentbolag som t.ex Investor, Nibe, etc (den stora delen 85%+ är dock i indexfonder). Jag vet att man inte ska investera kapital som ska användas inom 5 år till viktiga saker men vi båda upplever att risken är värd det eftersom det potentiellt kan betyda att vi faktiskt får det där lånet vi behöver för ett potentiellt objekt.
Hur hade ni gjort? Finns det något vi kan göra som vi inte tänkt på?
Tack!
Tycker ni tänker bra, är ni villiga att vänta med att köpa eller acceptera att er vinst i fonderna blir lägre än beräknat så låt dem ligga kvar och jobba.
Jag antar att ni idag kikar på booli/hemnet och har kollat vad ni får för 4,5msek i de områden som ni vill bo i? Stockholm är ju lite speciellt med transporter så jag skulle se över hur familjelivet och arbetspendlingen ser ut i olika områden. Det kommer väl vara det avgörande för hur ni trivs vid flytt.
Tänk också på att renoveringar behöver vara en gemensam hobby, annars sliter det på relationen om det kommer ta en längre tid att färdigställa.
Jag ser inte syftet med att avsätta en (i sammanhanget) så pass liten summa pengar i enskilda aktier. Hög risk (även om ett eventuellt fall blir minimalt sett till absoluta summor) och även om dessa aktier skulle rusa (hur stor är sannolikheten för det? Det är ju inte direkt några nystartsföretag) blir er vinsthemtagning låg för att summan ni har är låg.
Om ni vill maximera tror jag extra lönearbete kommer ge er betydligt mer på så kort tid än att försöka hitta bra avkastning på börsen, särskilt om ni båda kan dra in extra pengar.
En tumregel som jag brukar använda för investeringar på börsen är att investeringen kan tappa 50% av sitt värde på kort tid (dagar eller månader), som det sedan tar 10 år att komma tillbaka.
Den tumregeln fångar ungefär finanskrisen och IT-kraschen. Covid gick mycket fortare att komma tillbaka.
Om jag fattar det rätt så har ni idag 450t kr på börsen som nästa vecka kan vars värda ca 230t kr. Du räknar med att ni sparar ca 50t kr var per år. En kraftig nedgång på börsen kan alltså puffa tillbaka ert husköp två år eller mer.
Hittills i år har börsen gått plus 20%. Det är en kraftig uppgång. Med denna ovanliga uppgång har ni kanske tjänat 100t kr, eller ett år i tid, så stort grattis! Men räkna inte med att den lyckan håller i sig. Det är nästan lika sannolikt att börsen går back 20% innan årsskiftet. Det är det ingen som vet just nu.
Mitt råd är alltså att minska er exponering mot börsen eftersom ni vet att ni ska ha pengarna inom bara några år. Börsinvestering på så kort tid är gambling.
Jag förstår att det är lite gambling men jag tror vi båda känner att risken är värd det (kanske…) eftersom vi har en bostad idag så om allt skulle krascha så blir vi inte hemlösa iallafall.
Kanske värt att plocka ut en del och sätta på vanligt sparkonto?
Våra enskilda aktier är bara “roligt” innehav, har bara det för att det är roligt att följa enskilda aktier också! Kanske bättre dock att sätta allt i indexfonder?
Börja gå på visningar i god tid, eventuellt redan nu om ni tycker att det är kul. Då kan ni lära er vad ni gillar och inte gillar både gällande områden och huset i sig.
Vi har gått på visningar i ca 3 år och detta inlägg kom från att vi var på en visning häromdagen som var vårt ”drömhus” och för en rimlig summa men tyvärr sätter ju studieekonomin stopp där för nu men vi har fått upp hoppet att vi inte behöver 8miljoner för att köpa en rimlig villa runtom Stockholm!