Köpa bostad för lägre månadsutgifter eller ha kvar hyresrätt och pengarna på börsen?

Hej!

Jag och min familj med två barn bor sedan några år i en relativt dyr hyresrätt i Stockholm (14 000 i månaden) och har över åren byggt upp ett kapital på 3 Mkr.

Vi överväger nu att överge hyresrätten och köpa bostad med sparat kapital som insats för 50-60% belåningsgrad. Tanken vore att ganska ordentligt kunna minska våra månadsutgifter (med de låga räntenivåerna som är nu) och därmed kunna öka det månatliga sparandet jämfört med idag. Vi kan redan spara en del (10000-15000 per månad ) men bara en av oss har fast anställning för tillfället och minskade månadsutgifter kunde kännas tryggare ekonomiskt för framtiden.

Det finns saker som möjligen talar emot. Förutom att man kan fundera på om prisläget är gynnsamt för att gå in på bostadsmarknaden i nuläget binder vi då även in hela eller delar av det sparade kapitalet i bostaden och missar möjligheten till fortsatt avkastning på börsen på detta. Dessutom blir det en större utmaning att nyttja kapitalet vid pension då det är bundet i bostaden.

Hur ska man egentligen tänka i denna situation? Tänker jag rätt om för- och nackdelar eller har jag glömt någon viktig faktor? Är det någon annan som varit i samma läge?

Tacksam för alla reflektioner (lätt att fastna i samma tankebanor)!