Investera i privatuthyrning eller indexfond

Hej!
Funderar på vilket alternativ som är bäst. Att spara 2 miljoner i global indexfond, tex fondrobot som lysa eller att investera i en extra fastighet (villa och attefallare) för privatuthyrning. Säg 5 miljoner i investering, 2miljoner kontant och 3 miljoner i bottenlån. Hyresintäkter på 25-30 000 kr/mån. Kostnader för ränta och drift ca 10 000 kr/mån. Tankar?

Personligen hade jag absolut kört på indexfonden. Fastighet kräver både tid, admin, energi, underhåll, renoveringar.

1 gillning

Om du får 7% (historisk avkastning i indexfond) på fem miljoner så är det 350’000 per år. Utan ansträngning.

Dessutom skatteförmånligt om du placerar inom ISK.

Annars kokar det ner till om du tror fastighetsvärdet kommer utvecklas bättre eller sämre än världsmarknaden.

Sen är det noll diversifiering att satsa på uthyrningen, så risken är högre.

1 gillning

En till variabel är kanske hur resten av din ekonomi ser ut. Äger du redan en/flera fastigheter? Då hade jag satt mina 2 milj i indexfonder. Om du redan har massor med pengar på börsen men inget i fastighetsmarknaden? Då hade jag kanske funderat mer på att köpa fastighet, antingen för uthyrning eller bo själv.

Om jag skulle hyra ut fastighet så skulle jag göra det på ett annat sätt, till exempel följande:

1. Köpa ett hus som kan “delas upp”. Bo i ena delen själv och dessutom få en uthyrningsdel.
  2. Köpa ett större hus som kan delas upp i 5-6 separata rum. Hyra ut dem som “studentrum” med gemensamma ytor.
  3. Köpa ett (eller flera) mindre och billigare radhus och hyra ut det.

Efterfrågan är i min värld betydligt större på mindre och billigare hus än på stora och dyrare. De stora och dyra husen är främst intressanta för att de kan delas upp. Det skulle helt klart gå att få en rejäl intjäning när allt är uthyrt men det skulle säkert också bli en del slitage.

2 gillningar