Köpa husbil/camper van/husvagn som mobilt kontor

Jag har länge sett på möjligheten att jobba remote från någon form av fordon. Att köpa/hyra kontorslokal på firman är ju inga konstigheter, men finns det restriktioner kring att köpa t.ex. en husbil eller camper van som rullande kontor? Några fallgropar jag missar? Eller superfördelar jag ännu inte tänkt på?

Det jag spontant tänker på är att köpa fordonet genom företaget och sedan lägga alla utgifter relaterade till fordonet (skatt, försäkring, bränsle, underhåll) på företaget.

1 gillning

Jag ser teoretiskt inga problem med det, men du kommer med hög sannolikhet förmånsbeskattas för det. Ungefär som en vanlig bil. Men kolla gärna med Skatteverket. :+1:

Risken är stor att du blir förmånsbeskattad och just på husbilar/husvagnar blir det lätt dyrt. Har läst om flera fall där Skatteverket kommit fram till att det är sen stor/dyr förmån att ha “tillgång till” ett liknande semesterfordon.

Anledningen är helt enkelt att många ägare till liknande fordon använder de privat OCH har företag och därigenom gärna vill/försöker komma undan med liknande upplägg för att finansiera sitt fritidsboende.

Just husvagnar/husbilar finns ju också i bilregistret så det är lätt för Skatteverket att kolla upp ägandet osv.

1 gillning