Har letat på forumet men hittar inte riktigt det jag är ute efter…
Har en arbetskollega som ska köpa en husvagn privat och sedan hyra den via sitt egna aktiebolag. Är det möjligt?
Han kommer som sagt köpa husvagnen privat och tar då ett lån samtidigt. Han får ett uppskattat lån på ca 1500 kr/mån. Han köper husvagnen enbart för att bo i på veckorna ca 20 mil enkel resa från hemmet.
Kan han hyra husvagnen för samma summa dvs 1500 kr/mån som lånet kostar privat eller kan man även lägga på kostnader som försäkring, ström (el) utöver 1500 kr som kanske i slutändan blir ca 2000-2500 kr?
Som jag förstått det kan man hyra från sig själv. Typexemplet jag tror tagits upp i podden är bil. Bättre att köpa bil privat och sedan hyr företaget av en själv. Slipper allting gällande tjafsen kring firmabil och personliga mil mm. Enkelt att hyra per dygn.
Det viktiga är att avgiften skall vara skälig. Hyr man en Toyota Aygo är det inte lika högt som en Mercedes A-Class. Priser kan man söka på hyrfirmor och ta något i närheten.
Tack för svar. Ja jag hittade också bara jämförelser med att hyra bil och kontor men just husvagn som bostad är kanske lite annorlunda? Jag vet inte men jag tror man kan hyra av sig själv genom en skälig hyra.