Köpa/hyra ut lägenhet

Hej,

Jag har en summa pengar som väntar på att användas. Jag har tidigare gått i tankar på att köpa och hyra ut lägenhet. Nu har jag hittat en intressant lägenhet som jag kan betala kontant och det är okej för brf att hyra ut lägenheten. Men jag är inte direkt insatt i regler m.m. Vad kan man egentligen ta ut i hyra? Det är en 1a på 30 kvm. Målet är att hyra ut till personer som nyss flyttat hemifrån och till studenter. Avgift per månad är 2000kr och den ska vara omöblerad.

Hej!

Som du säkert förstår själv kommer du inte få något vettigt svar om du inte ens behagar att skriva vart lägenheten är belägen. En etta på Östermalm kan du ju såklart ta högre hyra för än en etta i Glomerskträsk.

Generella regler kan du hitta här: Hur räknar jag ut rätt hyra vid andrahandsuthyrning? - Hyresgästföreningen (hyresgastforeningen.se)

Det mest generella svaret är att du får ta ut BRF avgiften + 4% av värdet på lägenheten per år.

Så om lägenheten kostar 500.000 och avgiften är på 2000 blir det således följande:
500.000*0.04 = 20.000kr
20.000/12 = 1666kr
2000 + 1666kr = 3666kr/månad.

För att göra det lite lättare för dig så kan du kika på exempelvis Samtrygg så ger dom ett spann.
Räknat från den generella regeln om 4% så brukar det hamna ungefär mitt i Samtryggs spann.

EDIT: En till matnyttig länk Hyra ut bostadsrätt – andrahandsuthyrning | Svensk Fastighetsförmedling

Det var ett jävligt drygt svar.

Tack för det svaret! Ska kika in på länken!