Köpa hyresfastighet för att omgående sälja

Hej!
Jag står inför ett köp av en hyresfastighet. Ett väldigt ekonomiskt fördelaktigt köp.
Och min fundering är vad som blir bäst.
Köpa det privat eller som bolag.
Jag vill inte äga denna hyresfastighet utan vill så fort som möjligt sälja den vidare och köpa mitt drömboende som jag längtat efter i 20 år och nu är till salu.
Men frågan är hur jag bäst löser situationen?

Köpa hyresfastigheten och sälja är min enda möjlighet att köpa mitt hem. Så frågan är köpa hyresfastigheten privat eller AB?
Mvh Marisa

1 gillning

Köper du den privat betalar du 1,5 procent i lagfartskostnad och betalar 27 procent i reavinstskatt.

Köper du den via ett bolag betalar bolaget 4,25 procent i lagfartskostnad. Även om bolaget kommer undan med 20,6 procent i skatt, så ligger ju sedan pengarna i bolaget och inte hos dig. Då får du skatteproblem när du sedan skall få loss pengarna ur bolaget.

Personligen hade jag köpt fastigheten privat.

3 gillningar

Jag håller med @Nestor - ska du köpa och flippa och är så säker som du verkar på att det är en god och smidig affär, då hade jag inte blandat in ett bolag.

1 gillning

Väldig mycket tack för svar!
Jag har själv sagt att jag vill köpa privat men revisor har sagt nej.
Jag ska prata med honom igen.
Tack!

Ja, revisorn tjänar betydligt mera pengar, ju krångligare affären blir. Nu kanske vi som svarar inte har alla fakta, men stäm gärna av med någon annan istället.

3 gillningar