Jag har idag ett hus/boende på tomten som jag hyr ut till hyregäst privat.
Har funderat på om det skulle vara fördelaktigt att stycka av detta hus och köpa det i mitt AB istället och fortsatt hyra ut huset därigenom.
Jag resonerar enligt följande:
Jag som privatperson får en stor inkomst vid försäljningen som kan göra att jag själv kan sänka mina privata lån på mitt hus och därigenom få en bättre privat ekonomi.
Jag kan samtidigt fortsatt hyra ut huset genom mitt AB och därigenom fortsatt få inkomst från uthyrningen även om denna tillfaller bolaget.
Jag resonerar också kring att köpeskillingen för köpet av fastigheten positivt påverkas av att det belastar resultatet i bolaget och därmed ger skattefördelar (även om bolaget behöver låna del av köpeskillingen för att finansiera husköpet).
Tänker jag rätt här eller har ni några råd och tips inför min specifika situation.
Jag kommer inte själv bo i huset eller nyttja det, det blir enbart som en fastighet för uthyrning.
Enda jag kommer på spontant är att du får lite stök i bokföringen i o m att du därmed kommer blanda momspliktig och momsbefriad verksamhet (antar jag, om ditt AB gör något annat…).
Spontant tänker jag att det beror lite på storlek på hus/tomt och pris. Beroende på de faktiska omständigheterna kan ju de första 40tkr per år vara skattefria som privatperson. Det kan ev. dra ned skattetrycket och göra det mer skattemässigt gynsamt, men för att kunna göra en mera korrekt bedömning krävs mer uppgifter. Om det inte är en stor fastighet lär inte avstyckning tillåtas.
Tack för svaret, Huset är på 100 kvm och den tillhörande tomten blir ca 900 kvm vilket är i jämförbar storlek med andra tomter i området, så det bör fungera gällande just avstyckningen. Skulle man tex. sälja det för marknadspris privat så skulle kostnaden ligga på ca. 3.5 miljoner. hyresintäkten är idag 13800 kr/ månad.
En fördel som jag ser det är också att man har möjlighet att påverka vilka grannar man får då jag bor bredvid
Men frågan är om det skulle bli ekonomiskt fördelaktigt eller ej!
Det känns väl spontant som att det för med sig en hel del nackdelar, främst om du idag inte hyr ut som näringsverksamhet. Tex:
Om du idag kan hyra enligt privatuthyrningslagen så går du miste om ett rätt rejält skatteavdrag
Du drar på dig transaktionskostnader på ett antal hundra tusen, bland annat avstyckning (dyrare än man tror) och stämpelskatt
Du flyttar billig skuld till dyrare skuld
Du drar på dig ökade kostnader för redovisning
Om du idag hyr ut enligt privatuthyrningslagen så kan du i näringsverksamhet istället möjligtvis inte ta ut lika hög hyra, få en svagare juridisk ställning och ökad risk i uthyrningen
Jag tror inte det är så dumt. Det fina med hela upplägget är att du kan sälja till ditt bolag på pristoppen och få riktigt bra betalt till lite skatt. Kanske har du någon mäklarkontakt som kan göra en “kryddad” värdering så du maximerar din privata vinst. Om det är det bästa om man räknar på alla möjliga sätt och på 20 år vet jag inte. Men om du är som jag är så är privata pengar viktigare än bolagets pengar och om du kan betala av privata lån och bo riktigt billigt så är du en fri man med många fler möjligheter att påverka ditt liv och göra vad du känner för.
Hej
om du inte har tankar att växa på ditt bestånd och få en större ekonomi i det hela så hade jag hyrt ut det privat. Du har stämpelskatt på 4,25 % på att föra in det i bolag.
Och skulle tro att du har en större kundkrets att sälja huset som vanligt hus.
Om Att stycka av det, kan du förbered dig på 12-18 månaders handläggnings tid av lantmäteriet. Avstyckning kan ju vara en god affär om du på sikt vill sälja ditt ena hus eller sälja dom 1 och 1 till olika personer.
Jag driver själv 4 st hyres hus med 22 lght I Ab. (som hobby ) Men det är en större ekonomi (1,8 milj i hyror) och även att jag vill kunna växa på beståndet i framtiden, och där ser jag en större nytta rent skattemässigt och bokförings mässigt.