Jag har fattat tycke för en fastighet med lång historik i ett småsamhälle. Lokalen har inte blivit utnyttjad som bostad vad jag vet men är taxerad som en skattebefriad småhusenhet och tidigare tillhört en förening. Jag har senaste dagarna funderat fram och tillbaka om jag ska försöka köpa fastigheten privat eller via mitt bolag.
Lutar åt privatköp då det initialt innebär lägre stämpelskatt och högre belåningsgrad, i detta fall 85% pga småhus. Utan tillgång till grundavdraget vid privat uthyrning och möjligheten att dra av moms på hyran i känns det inte attraktivt att ta ut någon jättehyra från bolaget. Ser helst också företagets pengar stannar där och har inte något behov att få ut det privat. Då det på kort sikt finns konkreta planer på att ta in nya delägare och jag inte riktigt har tiden att administrera ett nytt holdingbolag skulle privat ägande bli lättare administrativt.
Å andra sidan hade det varit fint att kunna sänka vinsten lite och samtidigt öka värdet på fastigheten genom att låta bolaget stå för vissa förbättringsåtgärder i egenskap av hyresgäst. Tänker vissa renoveringskostnader samt löpande drift. Däremot kan jag ju inte erbjuda vilken hyra som helst pga kraven på marknadsmässig hyra så kanske inte drar några jättefördelar av det ändå?
Hur hade ni resonerat?