Givetvis finns det villor som har tomträtt. Dock har det i olika omgångar gått att köpa loss tomten för en villa. Min egen lilla tomt i nordvästra Stockholm köptes loss av en tidigare ägare för 400 tkr. När jag köpte huset var “värderingen” av tomten ungefär densamma som den köpeskillingen, trots att priset för att köpa loss tomten då (2013) skulle ha varit minst det dubbla. I praktiken var det vid den tidpunkten inte lönsamt att köpa loss tomten. Det skulle behöva ske antingen en rejäl höjning av tomträttsavgälden, en höjning av rabatten gentemot taxeringsvärdet eller både och för att det åter skulle bli en intressant affär. Eftersom det finns politiker som vill uppmuntra till friköp av tomter är det fullt sannolikt att det kan komma nya perioder när det kan vara lönsamt att köpa loss sin tomt. För BRF är det en helt annan fråga och de rabatter som getts till privatpersoner skulle, om jag förstått frågan rätt, vara olagliga att ge till BRF. Det är därmed en mycket mindre sannolik utveckling att BRF skulle få ta del av privatpersoners rabatter och kunna köpa loss sin mark. Vissa BRF har trots allt köpt loss sin mark för marknadspris, bl.a. i Bergshamra i Solna. Det har då handlat om enorma belopp och då varit möjligt enbart för att det handlat om flerfamiljshus. Utslaget på flera våningar har även dessa höga belopp varit möjliga att finansiera. För en radhus-BRF skulle det inte vara realistiskt.
Många köpare har inte förstått sig på det här med tomträtt vs. äganderätt och därför avspeglas inte detta betydande värde fullt ut i köpeskillingen för fastigheter. Det är därför ofta en dålig idé att köpa hus med tomträtt eftersom de i relativ mening är övervärderade jämfört med hus med friköpt tomt. Jag hade diskussion med mäklare om detta när jag själv var i köpartagen. Mäklaren trodde då att skillnaden mellan tomträtt och friköpt tomt skulle öka med tiden. Det kan ligga något i det men jag tror heller inte att det är “för sent” att köpa loss sin tomt. Allt handlar om att ha låneutrymme på några hundra tusen under den period när ett borgerligt styre vill uppmuntra privat ägande. För kommunen är det en dålig affär att sälja ut tomter så det är en rent ideologisk fråga.