Köpa nyare radhus i form av bostadsrätt?

Den mest tydligt negativa faktorn gällande BRF-radhus är att de i allmänhet inte äger sin mark. Detta är särskilt ett problem i närheten av storstäderna. Iom att markpriserna ständigt ökar gör det att din månadskostnad kommer att öka med ca 500 kr i månaden var 20:e år. Den siffran är verklighetsbaserad och handlade om ett objekt i Vällingby som jag var spekulant på 2013. Jag skulle säga att 500 kr per månad i kostnadsökning som du inte kan påverka är betydande negativ aspekt.

Det verkar tydligt att det finns mycket mygel med nybyggda bostadsrätter generellt. Jag syftar på att de har för låga avsättningar för underhåll. Det har skrivits en del i tidningarna om detta. När man flyttar in verkar allt bra och avgiften är inte alltför betungande. När det senare ska göras stora renoveringar blir det tydligt att de fonderade medlen inte räcker och då pajar hela den ekonomiska bilden. Detta kommer att hända på en hel del håll. Jag kan inte säga att det gäller överallt men det är utbrett. Jag tror inte att du som lekman kan bedöma vad som är en korrekt nivå på avsättningar så du skulle behöva någon som hjälper dig att göra de bedömningarna.

Jag bor själv i ett radhus med äganderätt och friköpt tomt och hade det som kriterium när jag köpte. Jag skulle själv aldrig välja att bo i BRF-radhus, främst av ekonomiska skäl. Dessutom är det så att de radhusen per definition riktar sig till en ekonomiskt svagare målgrupp. När marknaden svajar är det tydligt att det ofta är de ekonomiskt svagare som drabbas.

2 gillningar