GGranat
(Gunnar)
1
Jag har fått erbjudande att köpa in mig i ett onoterat IT-bolag. Tänker att det kan vara nåt för lekhinken.
Tips och trix när/om jag köper dessa onoterade aktier?
@janbolmeson har säkert nämnt detta i nåt avsnitt, men jag minns inte riktigt.
Vet att det kan vara skillnad på beskattning om man köper privat eller i ett bolag.
Har förstått att det inte går att ha onoterade aktier i ISK utan det ska vara VP-konto eller depå? Funkar både VP-konto och depå?
Tacksam för all input.
Svårt att säga något generellt så frågan är brett ställd.
-
skatt på onoterade aktier är i regel 25 procent för privatpersoner
-
det går under vissa särskilda omständigheter få in onoterat i KF. Läs mer tex på https://www.kaptena.se
-
många gånger har man inte onoterade aktier i en depå utan man är bara registrerad i bolagets aktiebok
-
var medveten om risk / illikviditet och ha en plan för hur pengarna ska komma tillbaka
-
onoterade aktier som ägs av onoterat bolag är skattebefriade (och du kan inte göra förlustavdrag)
2 gillningar
GGranat
(Gunnar)
3
Tack för svar @janbolmeson.
Företaget planerar en börsintroduktion under 2022, vi får se om det blir av. Förstår att risken är hög, är ju verkligen lekhinksnivå på detta.
2 gillningar
clearfm
(EnMan)
4
Som alltid är det ju bra att få svar på frågan, vad motiverar säljaren? Speciellt om en börsnotering är på gång.
ISK är nog totalt uteslutet. Möjligtvis KF enligt Jans svar.
1 gillning
GGranat
(Gunnar)
5
Tack för svar. Ja, jag vet ju inte anledning till varför personen säljer en del av sina aktier, kan ju finnas massvis med anledningar.
Dock finns det ofta bara en anledning till varför man köper en aktie, att man tror på bolaget.
Har nu genomfört transaktionen. Läser någon denna tråd under hösten 2022 så kan ni fråga hur det gick 
.
1 gillning
clearfm
(EnMan)
6
Man kan alltid fråga varför de säljer, sedan får man väl utvärdera om man får sanningen, och blanda in det i beslutet.
GGranat
(Gunnar)
8
Gick bra. Aktierna hamnade på ett VP-konto. Dom är sålda nu dock.
1 gillning