Det är roligt att gå fram till disken och begära aktieägarrabatt, som att man var någon slags storägare 
Boka via nätet, så tjänar du några kronor till…
Återupplivar denna gamla tråd då jag börjat fundera på detta och inte äger några aktier idag.
Vi är barnfria och jag gissar att vi skulle kunna spara ca 1000-2000kr per år med detta på två personer och 1-2 skidresor per år.
Aktiekurs i skrivande stund är 162kr och eftersom det behövs 200 aktier för att få rabatten är det 32 400kr.
Garanterad avkastning på inköpspris blir då i vårt fall ca 3-6% per år.
32tkr är en liten andel av vårt totala aktiekapital där allt annars är investerat i indexfonder.
Hur resonerar ni?
Var går gränsen för hur mycket rabatt i kronor som behöver erhållas för att det ska vara värt att köpa aktien givet att den i sig inte känns intressant eller optimal som placering?
Skulle vi t.ex. ha tre barn och/eller åka ännu mer än vi gör skulle det vara ett mycket lättare val men i vårt fall är jag tveksam.
Evt. skulle man kunna se det som en chansning där oddsen borde vara något tills ens fördel och sådana chansningar kan ju generellt vara värda att ta, även om de inte alltid faller väl ut.
Varför göra det så komplicerat?
Om du tror att du kommer åka till skistaranläggningar i många år, köp.
Med tanke på klimatförändringar och hur det påverkar alperna är nog svensk skidåkning en bransch med bra förutsättningar att tjäna pengar i framtiden.
Jag och min fru åker till Åre då och då och har gjort det sedan barnen var små.
Jag har de 200 aktierna för rabatten. Använder för både liftkort och skistarshop. Aktien delar ju ut också.
Det är dyrt där uppe så lite rabatt höjer humöret lite.
Att det finns en inlåsningseffekt, du kommer bli mer benägen att åka till en Skistar-anläggning för att du vill åt rabatten - och ser inte ens att till exempel Lofsdalen är ett alternativ.
Det är krasst sagt dyrt att åka på fjällsemester. Känner du ett större behov av att boka in en resa nästa år om du köpt aktier i år för 32k? Om du inte investerat i aktieägarrabatten hade du kanske valt att avstå från hela kostnaden och ”sparat” mycket mer än rabatten skulle ge dig…
Det här är resonemang som jag känner igen från matbutiker… ”köp 3 och spara 3.49:-” när jag bara behöver en. Ska jag ta kostnaden för två extra för att spara 3.49:-?
Kan du vara säker på att aktieägarrabatten finns kvar tillräckligt länge för att du ska få en positiv ROI även om aktien förblir helt neutral?
Aktieägarrabatten har funnits i decennier.
Här min upplevelse.
Köpte 200 aktier i Skistar för cirka 10 år sedan.
Kostnad ca 20 000 kr. 2019 genomförde Skistar en split så då hade jag 400 aktier. Sålde av 200 aktier och tjänade cirka 4000 kr.
De 200 aktier som jag har, har nu ett värde på ca 32 000 kr. Under åren har jag dessutom fått rabatt på alla liftkortsinlöp och fått utdelning på aktierna. En fullkomligt lysande affär. Det enda jag ångrar är att jag inte köpte långt tidigare.
Är man långsiktig är risken låg, utdelning och rabatt på liftkort innebär att man får en bra "direktavkastning. Ingen skatt utgår på rabatten.
Man skall nog inte köpa aktier när vintersäsongen närmar sig. Fjällresenärerna kan eventuellt trycka upp priset. Sommaren verkar vara bättre.
Det är en bra poäng men en annan möjlighet är att helt enkelt sälja aktierna och evt. köpa tillbaka det senare.
Jag köper/säljer på Nordnet där jag inte har något kapital sedan tidigare och därför inte betalar courtage, enl. deras kom-igång-nivå.
Som Nestor skriver har rabatten funnits väldigt länge, man kan såklart inte vara säker men försvinner rabatten är det bara att dumpa aktierna.
Jag måste inte gå plus på det heller, jag vill bara ha bättre än 50/50 odds på att gå plus.
Utdelningen på aktierna är f.n. 560 kr. Har man då en dryg 1000-lapp i rabatt på liftkort blir avkastningen 5 procent per år. Är man långsiktig borde chansen vara mer 50 procent att man gör en bra affär.
Är man en barnfamilj med stora kostnader för liftkort är det i min värld all in.
Reality check.
Liftkort Åre vuxen 1v: 3391kr
Liftkort Bydalen vuxen 1v: 1575kr
Det finns smartare sätt att spara pengar än att välja sveriges dyraste och längsta liftköer.
Lägg istället pengarna i en globalfond.
Mitt tidigare inlägg var bara ett resonemang, inte min åsikt. Jag skulle förmodligen överväga att köpa aktierna om jag ägde en stuga i Skistar-ville och trodde att jag år efter år skulle vistas där och vilja lösa liftkort till familjen.
Och bara för att ett system funnits ett tag behöver det inte vara en garanti att det fortsätter så.
Åre är dock ett bättre system för skidåkning så blir ju lite som att säga att köp en Skoda ist för en BMW för det är halva priset. För vissa är det helt rätt att köpa något billigare, men vissa vill betala mer för en annan upplevelse och då är det ju nice med rabatt.
Lindvallen 2860kr det är inte kvalitet som är gemensamma nämnaren utan skistar.
Chamonix 6 dagar 345€.
Ramundberget 2270kr
Min poäng kvarstår, skistar höjde sina liftkortspriser med 9% inför säsongen.
Aktiägarna blir glada för att deras 15% blir värda mer ![]()