Köpa Skistar för att få rabatt på liftkort etc?

Hej på Er!

Jag funderar på att köpa 200 aktier i Skistar för att få 15% rabatt på liftkort, skidhyra etc.

Min familj består av mig själv, sambo och en dotter på två år.

Min farsa har en gammal andelsstuga i Lindvallen så det är sannolikt att vi kommer att åka dit regelbundet någon vecka om året i framtiden eftersom det kan vara kul för dottern. Vi får nyttja stugan gratis.

200 aktier kostar idag ca 200 x 142 kr = 28.400 kr.
Ett liftkort en vecka kostar idag ca 2.452 kr före rabatt för EN vuxen (15% rabatt = 368 kr)
Skidhyra en vecka kostar idag ca 995 kr för en vuxen före rabatt (15% = 149 kr)

Jag tycker att det verkar dumt att köpa aktier i bara en aktie för nästan 30 tkr eftersom jag inte får lika bra riskjusterad avkastning som om jag hade köpt en indexfond. Men samtidigt vill man ju inte betala fullpris för liftkort och skidhyra.

Men vi kanske åker till Lindvallen under många år framöver (10+ år) och vi kanske får ett barn till i framtiden. Vem vet.

Hur hade ni resonerat? Hade ni köpt aktier i Skistar för att komma åt aktieägarrabatten?

Tacksam för feedback!

Ps. Att skaffa fler barn än två för att förbättra kalkylen ser jag inte som ett alternativ .ds

2 gillningar

Skulle inte köpa SkiStar med anledning av rabatten utan se detta som en ren bonus vid eventuell investering.

Köpte själv Skistar för ett antal år sedan för att komma åt aktieägsrrabatten. En lysande affär. Genom split blev 200 aktier 400 aktier. Dumt nog sålde jag då 200 aktier och cashade hem en bra vinst. Hade jag behållt dem hade det varit ännu bättre.

I vilket fall som helst, värdestegringen på aktierna utdelningen varje år samt rabatten på liftkorten har resulterat i en osedvanligt bra investering.

Aktiekursen känna hög just nu, men aktien har stått ännu högre. Det är bara att strunta i börskursen. På sikt lär den gå upp.

1 gillning

Det är ju alltid kul med rabatter! Allt här i livet handlar inte om maximerad avkastning och statistik. Känslan att spara en slant har också ett värde.

Dessutom behöver du ju prompt inte investera i bolaget långsiktigt. Ca 5 veckor före skidsemestern räcker det att aktierna finns på kontot. Sedan kan du sälja av dem när det blir töväder och göra om alltihop inför nästa säsong. :sweat_smile:

Sedan är det klart man kan ha otur med kursen och blir sittande med aktierna lite längre än tänkt. Då vet du vad du ska göra på sommarsemestern också!

1 gillning

Historiskt sett har det ofta varit så att aktien har stigit på vintern och sjunkit på sommaren. Detta mönster kanske inte har stämt de senaste åren, men det kanske återkommer.

Försöker man göra korta affärer hamnar man inte alltid rätt. Personligen får Mona aktier ligga kvar hela året.

1 gillning

jag köpte faktiskt aktier nyligen just av denna anledning.
Målbilden är att köra 2 skidsemestrar per år.
Förmånerna som aktieägare är:

• 15% rabatt på SkiPass/Liftpass.
  • 15% rabatt på skidskola.
  • 15% rabatt på skiduthyrning/cykeluthyrning.
  • 15% rabatt på produkter på skistarshop.com och i SkiStarshop och SkiStarshop Concept stores.

med 4 stycken veckoliftkort, 2 ggr per år så kan vi spara 3000 SEK per år bara där.
10 procent direktavkasning, sen kanske man köpar något på deras skidshop och man hyr skidor någon gång.
Så totalt 10-15% direktavkastning.

Jag ser det som en bra investering, både rationellt och emotionellt.

2 gillningar

Jag tycker den här typen av manövrar är ganska kul! :slight_smile: Samtidigt låter ju 10%-15% direktavkastning som en no-brainer. Vi hade väl någon poll i forumet där folk svarade att över 5% garanterad avkastning så var de intresserade av att investera i det resten av livet? :slight_smile:

Jag är själv på väg att köpa tillräckligt många SEB-aktier för att få utdelning motsvarande deras höjda avgifter som de vill ha nu. Inte rationellt, men det är kul att äga aktier i bolag vars tjänster man betalar för.

Så länge det är en minimal del av din totala portfölj, och om du vill göra detta, kör på!

2 gillningar

jag tror att den aktien är en bra investering. Man har den nya flygplatsen där precis intill skidområdena, som kommer dra dit folk. Området expanderar även på andra sätt, det byggs ju allt möjligt där. Så hade jag varit dig hade jag nog gjort det.

Köper man med lite framförhållning får man ofta 10% rabatt på skipass och 20% på skidhyra utan aktier :grinning:

5 gillningar

Intressant! Någon som vet hur länge detta erbjudande har funnits? Finns ju en risk att det är ett kortvarigt erbjudande.

Är lockad av det här men känns inte aktien lite väl högt värderad just nu? Jag älskar att åka skidor men börjar fundera på hur mycket kunderna är beredda att betala. I Vemdalen har priserna på skipass mer än dubblats på drygt 10 år. Boende har jag inte koll på då vi har tillgång till stuga men antar att det gjort en liknande resa. För en familj på 4 personer är det i stort sett omöjligt med en veckobudget på under 20 000 kr. Mer realistiskt är kanske 30 000 kr med någon måltid på lokal utrustning/kläder, behov av att åka under ordinarie lov osv. Det är väldigt mycket pengar för att stå i liftkö i Vemdalsskalet eller Sälen och det finns mycket andra nöjen man kan göra istället.

För den inbitne skidåkaren (till vilka jag själv hör) kanske en något dyrare resa till Alperna ger mer värde per spenderad krona. För den som bara vill åka lite skidor kanske 20-30 kkr är en orimlig summa. Varför inte åka till alperna vart annat år och uppleva alpin skidåkning på riktigt.

Ser tacksamt fram emot att ni skjuter ner ovanstående argument så att jag kan köpa aktierna ta rabatten och gå vidare i livet. :wink::wink::wink:

Kostnaden för en skidresa kan variera väldigt mycket beroende på om det är en populär vecka eller inte, om man lagar mat själv eller äter ute, åker buss eller flyg dit m m. Många som åker till de svenska fjällen är danskar och norrmän och för dem är de svenska fjällen billiga.

Allt du skriver är korrekt… MEN… :slight_smile:
Som du säger kan dessa numera “high end” skidorter bara hantera X antal personer per år.
Och mängden personer som har tillräckligt med kapital/inkomster för att ha råd att åka till dessa är tillräckligt stor för att fylla dessa skidorter till brädden.

De rika blir rikare, och det kapitaliserar Skistar på.
Kolla bara på fastighetspriserna på alla skistarorter. Alla som köpt dessa fastigheter och drivit upp priserna kommer också se till att åka upp till sina stugor. De kommer också hyra ut dem (via skistar) när de inte är där.

Utöver det har nog bara trenden att vara i fjällen även på sommaren bara börjat.

2 gillningar

Ja, köp aktierna!
Det är helt enkelt en långsiktig lysande affär!

Redan 1:a året får du ca 4% avkastning via rabatterna (som du räknar) och det kommer att öka varefter åren går. Om 5-7år så kanske ni har ett barn till, ni kanske åker en vecka till, nånstans där börjar även barnens liftkort kosta pengar så då blir det rabatt även på deras. Ni kommer kanske att åka på skollov vilket innebär dyrare liftkort vilket ger ”mer rabatt”. Vem vet, ni kanske åker till Åre eller Sälen på sommaren nån gång och vips blev det ännu mer liftkort.

Ja, man kan vara ute i god tid och oftast få bättre priser men med aktiägarrabatten så behöver du inte fundera, den bara kommer
:slight_smile:

Jag gjorde själv så för kanske 10-12år sen och det har fallit väldigt väl ut!!
Sen är ju skistar ofta en högutdelande aktie som man mycket väl kan lägga i byrån ett decennium eller två.

Rabatten fanns i alla fall år 2010, så erbjudandet har
funnits länge…

1 gillning

Det beror lite på hur mycket pengar man har i aktier har man bara 30 000 kr så är det ju inte så bar då har man ju bara ett företag. Men är det en liten del så spelar det ju inte så stor roll.

Jag köpte också aktier av denna anledningen för någon månad sedan.
Nu har ju aktiekursen fallit en del sedan dess så jag ligger redan lite back på den investeringen men jag ser det som en långsiktig investering också.

Jag tror Skistar och den svenska fjällen bara kommer öka ytterligare kommande år.
Det är i princip helt fullbelagt denna vinter.
Att MTB och andra sommaraktiviteter även det ökar och satsningar från Skistar görs för att även sommartid kunna fullbelägga sina anläggningar så tycker jag framtidsutsikterna ser väldigt bra ut för att det ska bli en lyckad investering långsiktigt.

Jag jobbade på SkiStars bokning 2004 och aktieägarrabatten fanns redan då!

1 gillning

Intressant! (lägenhet i Sälen)
Ledsen för OT, men vet någon om det finns en sammanställning över aktier som ger bra ägarrabatter? Minns till exempel att en kompis hade EN aktie i Eckerölinjen för att han åkte färja gratis då… men det var förstås 20 år sedan och kan ha ändrats. (Edit: kollade upp det och man åker gratis om man har 16 aktier.)

1 gillning

Köpte en aktiepost för ca 10-15 år sedan just för att komma åt rabatten. Köpte aktieposten för under 20 tkr och har både fått utdelning och rabatt på flera tusen per år. Nu är aktierna värda ca 60-70 tkr. Den här säsongen med sösongskort i Åre, npgon veckas snowboardhyra, lektioner och offpistguidning har vi rabatt på över 5 tkr. Känns bra.

2 gillningar

Grattis till oss båda! En fantastiskt bra affär. Förhoppningsvis kommer vi att ha nytta av detta ett antal år framåt i tiden. Om kursen backar ibland, så är detta inte hela världen. Om inte annat så rullar ju utdelningarna på.

1 gillning