Hyra ut andelsstuga i fjällen - bra business case? tänker jag fel?

Börjat snegla kring andelsboenden av olika slag som finns på blocket i investeringssyfte, har hittat en skidstuga jag börjat räkna på se beräkningar nedan, vad tänker ni här? Några viktiga aspekter jag missat?

tänker mig köpa den med kanske 50% cash och resten lån, ger då avkastning på total kapital om 10% eller 20% på eget insatt kapital per år

Vill bli utmanad och hör hur / om jag tänker fel? Se summerad analys i detalj nedan jag skrivit med chat gpt

Investeringsanalys: Andelsboende I Åre

Executive Summary

Den här analysen syftar till att bedöma den ekonomiska avkastningen på ett andelsboende i Åre (Brf Kopparberget) med 5 tilldelade veckor per år. Den baseras på verkliga hyresnivåer, antagna beläggningsgrader, faktiska kostnader samt skatteregler för privat uthyrning.
Två scenarier redovisas: en med full kontroll av uthyrning (utan förmedlingsavgift), och en med 15% förmedlingsavgift.

Slutsats: Nettointäkten efter alla kostnader och skatt hamnar mellan 42 000-59 000 kr/år, med en avkastning på investerat kapital om 9-16% per år beroende på hur uthyrningen sker.

Grunddata / Antaganden

• Inköpspris: 475 000 kr
  • Kapitalavkastningskrav: 3% = 14 250 kr/år
  • Föreningsavgift: 1 672 kr/mån = 20 064 kr/år - Antal andelsveckor: 5
  • Veckor i högsäsong: 2 (v. 7, 9)
  • Övriga veckor: 3 (v. 32, 42, 47)
  • Hyra per vecka:
  • Högsäsong: 45 000 kr
  • Mellansäsong: 25 000 kr * Lågsäsong: 18 000 kr
  • Beläggning:
  • Högsäsong: 100% * Övriga veckor: 30%

Beräkning av bruttointäkt

• Vecka 7 (Högsäsong): 45 000 kr × 100% = 45 000 kr - Vecka 9 (Högsäsong): 45 000 kr × 100% = 45 000 kr - Vecka 32 (Mellansäsong): 25 000 kr × 30% = 7 500 kr

• Vecka 42 (Mellansäsong): 25 000 kr × 30% = 7 500 kr - Vecka 47 (Lågsäsong): 18 000 kr × 30% = 5 400 kr

• Total bruttointäkt = 110 400 kr

Kostnader och alternativ med förmedlingsavgift

• Föreningsavgift: -20 064 kr
  • Kapitalränta (3%): -14 250 kr
  • Förmedlingsavgift (15% av brutto): -16 560 kr (vid extern uthyrning) - Netto före skatt (utan förmedling): 76 086 kr
  • Netto före skatt (med förmedling): 59 526 kr

Skatt på uthyrningen (Kapitalinkomst)

• Bruttointäkt: 110 400 kr
  • Schablonavdrag: -40 000 kr
  • Ytterligare avdrag: 20% av överskottet (70 400 kr) = -14 080 kr - Skattepliktigt belopp: 56 320 kr
  • Skatt (30%): 16 896 kr

Slutlig nettointäkt efter skatt

• Utan förmedling: 76 086 kr - 16 896 kr = 59 190 kr/år - Med förmedling: 59 526 kr - 16 896 kr = 42 630 kr/år

Årlig avkastning (ROI)

• Utan förmedling: 59 190 / 475 000 = 12.5% årlig avkastning - Med förmedling: 42 630 / 475 000 = 9.0% årlig avkastning

Investeringsanalys: Andelsboende i Åre

45 papp för en vecka låter högt. Hur stor är lägenheten och hur nära backen?

Mvh Kroken

Hur många andelar är det per stuga? Om vi antar att det är fem så får du alltså den absoluta högsäsongen, sthlms sportlovs vecka, var femte år, veckorna runt är också ngt slags mellan-högsäsong och sedan har vi även påskveckan. Hur stort är boendet och validerar du prissättningen?
För 45k får man väldigt mkt, även under högsäsong.

1 gillning

Håller med föregående skribenter att 45 000 låter väldigt högt. Måste vara lyxboende för att betinga sådana priser, och då har jag svårt att tro att man får ett sådant för 475 000 + en modest månadsavgift.

Tänk en person som är beredd att betala 45 000 för en vecka i Åre - varför skulle den personen betala dig som mellanhand den summan (och en eventuell förmedlare), när hen för en billigare årskostnad kan köpa andelen själv och få fyra veckor på köpet…?

4 gillningar

Jag tänker spontant hög risk pga eventuella klimatförändringar. Det kanske blir svårsålt i framtiden om “alla” vet att det är på väg åt fel håll.

6 gillningar

Andelar är nog 10 men verkar vara fasta veckor.
Har själv andelstuga i Sälen 4 v i roterande schema.=13andelar.
Inte lätt att hyra ut veckor om de inte är Jul Nyår eller v7-9

4 gillningar

Låna 50% och köp global index

3 gillningar

Om andelarna bar lätta att hyra ut med vinst skulle de nog inte ligga ute på blocket…

1 gillning

Tittade upp objektet. Stugan är på 132 kvm och har fem sovrum. V. 7,9,32,42 och 47 gäller för 2025. Nya veckor välja på årsmöte i maj/juni 2025. Då har den här andelen plats nummer 7 i att få välja.

Stugan ligger i Björnen och inte i Åre vilket för mig är ett minus men det var några år sedan jag brukade åka till Åre. Som plus är väl parkeringsplatser och två laddstolpar.

Jag är ändå tveksam till uthyrningskalkylen. Även om det visserligen finns fem sovrum så innebär det 4 500 kr per person. För mig låter det högt räknat även om läget är bra och lägenheten ser ut att vara i gott skick. Jag är ingen expert dock. Om du räknar ner hyresintäkterna med 30 %. Är det fortfarande en bra investering för dig?

2 gillningar

Låter som en riktig glädjekalkyl. Min erfarenhet är att hålla dig borta från andelslägenhet.

Har du kollat upp så att du ens får hyra ut den? Om jag ens var sugen på att köpa en andelslägenhet had jag ju aldrig ens rört en med tång som hyrs ut av de andra ägarna…

2 gillningar

Ingen hade sålt en säker 12% avkastning passiv investering :slight_smile:

3 gillningar

132m2 och 5 sovrum plus vardagsrum, kök? Låter som om det är det klassiska med små sovrum, varav en del bunkbeds. Dvs för en familj med lite större barn eller två med mindre, en sådan kostar normalt betydligt mindre. Men beror på location (ski in/ski out?) och hur bra recensioner du kan få på sikt. Jag tror 45k är ett önsketänkande. Jag skulle räkna på ett normalt snitt på 25k och sen väger den där dyrare veckan upp en vecka som blir förlorad/avbokad/varm påsk. Jag hyr själv ut sommarboende i toppklass och location, mitt snitt ligger där, jag har ngn vecka som är dubbel så dyr men andra som faller bort, utöver det räknar jag på 80% beläggning.

1 gillning

denna var ju game changer, då är det garanterat ingen bra deal, såg med att 45 k var högt räknat (även om det är pris räknat via skistars hemsida) blir inget köp detta!

2 gillningar