Köpa stuga nu eller om 1-2 år

Hade tänkt köpa en stuga om 1-2 år men hört att priserna är låga nu, vad är bäst, att vänta ell köpa nu? MVH M

Det kan ingen veta.

Men stuga köper du väl för att du vill och tror dig trivas med det? Då ska du undvika att försöka tajma marknaden och hellre skaffa den stuga du vill ha och njuta av den.

11 gillningar

ja tack men för mig spelar ingen roll om det är nu el om 2 år, jag vill göra ett kap på markanden som senare går upp i pris o blir värd mer.

1 gillning

Ekonomiskt fördelaktiga husaffärer gör man via att följa marknaden och ha detaljkoll på priser, inte genom att köpa vid den ena eller andra tidpunkten. Det är inget fel med att köpa nu men att tro att priser är något som på meningsfullt sätt går att utläsa ur tabeller i tidningar är trams.

3 gillningar

Finns indexfonder annars. :wink:

Köper man en stuga främst för att få bra avkastning om x år, finns det enklare och billigare sätt.

En stuga kommer med kostnader för underhåll, el, vatten, sophantering, försäkringar, avloppsavgifter, renoveringar, skador och ibland avgifter till vägsamfälligheter.

Har själv både hyrt och ägt stugor, för att jag älskar stugor. Lyckades gå med lite vinst vid försäljning av en, efter omfattande renovering och mycket tur. Sålde den i slutet på pandemin, hade den sålts idag hade jag troligen gått minus eller jämt ut.

Men om du älskar stugor, så ger de bra avkastning på rikt liv kontot. :blush:

5 gillningar

Låter som en bättre ide att investera pengarna på annat håll ifall det är vinst du är ute efter. Marknaden för stugor/fritidshus är extremt svårbedömd

3 gillningar

Tittar jag på det område där min familj äger stugor, så är det en del objekt som har bytt ägare två år i rad. Det kan ju ha flera orsaker men förmodligen var det inte köparnas avsikt att bara ha stugan ett år utan verkligheten kom ikapp.

Som många andra säger här ska man köpa av rätt anledning. Tänk på avståndet från huvudbostaden, underhållsbehov, antal veckor man realistiskt sett kommer att nyttja stugan.

1 gillning

Man kanske inte ens lever om 2 år, så köp om du kan, så att du får njuta så länge som möjligt, sålänge du har råd till det, vill säga.

6 gillningar

Din inkomst är förmodligen också högre om två år, liksom pengar sannolikt är värda mindre. Kanske är det då ingen skillnad på om du köper nu eller sen?

Har rekat fritidshus/stugtrådar här i forumet och sökt bland gamla avsnitt, vore det inte kul med ett poddavsnitt på temat fritidsboende? @janbolmeson

4 gillningar

Det är mer eller mindre omöjligt att veta var marknaden är om 2 år för fritidshus.

Att spekulera på såhär kort sikt är enligt som att köpa en trisslott.

Fokusera på om du vill ha ett fritidshus eller inte. Så du är nöjd oavsett om fritidshusmarknaden går upp eller ner de kommande 2 åren.

3 gillningar

Fritidshus kan man bara begripa utifrån ett lokalt perspektiv. Det finns så många dimensioner i det så det går inte att säga på sikt var det landar generellt sett. Det kan vara en ny cool restaurang som drar upp priset. Eller ett nytt kalhygge som drar ner.

Ska man fynda måste man som alltid kunna sin marknad och förstå när det är fyndläge.

3 gillningar

japp tack men det är därför jag undrar hur marknaden är o prognos för den framöver. förstår att den är komplex. inflationen sägs bli bättre inom 2 år.

Det är ingen som ”vet”.

Ekonomin kan stabiliseras å ena sidan. Å andra sidan kan det geopolitiska läget i Europa bli mer oroligt.

Tror du att äga stuga är en kul och lönsam investering, så behöver du själv göra vägningar för och emot. Efterforska dagens priser, historiska skiften i priser, områdets populäritet, stugans läge och skick, behov av renoveringar eller standardhöjningar, ta in offerter, klimatförändringarnas påverkan på stugans läge, räntemarginaler, osv, osv.

Ingen vet om det är en toppenbra investering att äga en stuga eller motsatsen, det vet man först i efterhand.

Men som sagt, älskar du gamla hus, stugor och renovering, så går du garanterat plus på rikt liv kontot om du väljer att köpa en stuga. :blush:

1 gillning

Tror det inte spelar någon roll nu eller om 1-2 år.
Att försöka förutspå och tajma marknaden är svårt.

1 gillning

Vad marknaden i allmänhet säger och gör är inte vägen till en bra affär, särskilt inte om vi pratar 1-2 år.

Du behöver förstå det objekt du köper och kunna tillräckligt om den lokala marknaden för att kunna bedöma huruvida du betalar ett bra pris för just det huset, med de egenskaper och skick som det har. Först då kan du göra en bra affär.

3 gillningar

Ska sälja stuga och har följt marknaden och haft kontakt med flera Mäklare angående det både under flera år och särskilt nu i år. (Tänk Mälardalen och tänk sjölägen/vattenkontakt, dvs +3 milj)

De flesta är överrens om att botten efter pandemin känns som den passerats och att man nu känner/tror/hoppas det börjat vända. Så våren förutspås bli spännande hur det ser ut. OBS målgruppen till den här typen av sjölägen är inte lika beroende av lån men håller fortfarande hårt i pengarna om det vädras ”bättre priser”.

På den mer ”normala” fritidshusmarknaden (tänk 500”-2,5milj) är det fortfarande segt eftersom den målgruppen oftare har lån och tightare ekonomi med sin huvudbostad så att säga. Särskilt eftersom det är en kostnad man enkelt kan ”skala bort” ur sin ekonomi genom försäljning eftersom man kan ha kvar det vanliga boendet precis som tidigare.

2 gillningar

Bra analys.

1 gillning

Det finns inget generellt svar på din fråga. Fastighetsmarknaden är hyperlokal och det enda sättet att köpa i utpräglat spekulationssyfte - som du verkar vara inne på - är att göra sin läxa grundligt. Följ din lokala marknad ett bra tag. Förutom de tips du fått här i tråden så lär dig att söka på din kommuns plankontor och kolla noga upp vad som kommer att hända i närområdet framöver.

Men för just spekulativa syften har fastigheter en fördel mot börsen - du kan faktiskt göra klipp genom att vara påläst och aktiv. Det strukturella underläge som en privat investerare har gentemot det finansiella storkapitalet existerar inte här.

Det är därför hela min lekhink är fastigheter, konst och antikviteter, områden där det går att spöa en lokal marknad om man gör sin hemläxa ordentligt.

2 gillningar