Hej!
Jag sitter just nu på en fin hyresrätt men går i köptankar gällande bostadsrätt. I och med min situation har jag verkligen ingen brådska med köpet så min ambition därför är att gå in på bostadsmarknaden med så bra timing som möjligt.
Min uppfattning är att marknadens sammanvägda prognos för framtiden i stora drag reflekteras ganska direkt på aktiemarknaden. Man brukar ju säga att börsen blickar framåt cirka 1,5 år. Sen finns ju så klart en korrelation mellan aktiemarknaden. Om “alla vet” att en lågkonjunktur är att vänta så kommer vi ju se det någorlunda direkt på aktiemarknaden, och den oron har ju även avspeglat sig till viss del på bostadsmarknaden. På börsen försöker alla att tjäna pengar, till skillnad från bostadsmarknaden där det inte sker fullt lika ekonomiskt rationella beslut. Bostadsmarknaden är ju även inte lika likvid, med vilket jag menar att man inte säljer sin bostad med ett klick på samma sätt som man säljer en aktie. Jag tänker även att bostadsmarknaden inte har lika lång tid i framtiden inprisat, utan till större del är mer baserad på vad som sker här och nu framför ögonen på folk. Exempelvis tänker jag att nu när faktiska räntekostnader, elräkningar, och eventuell arbetslöshet börjar påverka folks vardag så kommer det att prisas in allt eftersom, dvs det är en fördröjning av inprisningen av lågkonjunkturen på bostadsmarknaden jämfört med börsen.
Baserat resonemanget ovan känns det i min värld nästan självklart att hela förväntade lågkonjunkturen inte är inprisad på bostadsmarknaden, och jag därför borde avvakta att bostadspriserna går ner ännu mer innan jag köper.
Förstår att det är lite av en million dollar question, men håller mitt resonemang?
Mvh