Jag skulle vilja ha köpråd av en espressomaskin. Just nu brygger jag mitt kaffe med en Bialetti Moka express häller över till en kaffekopp som jag kompletterar med varmvatten det blir alltså en americano.
Personligen är det lite av en hädelse att först fixa en moka och sedan spä ut kaffet med vatten för att få till en “Americano” / typ vanligt bryggkaffe.
Varför köper du inte en Moccamaster istället? Clubline exempelvis.
Ska vara helt ärligt så föredrar jag dricka americano. Det är lagom stark och smakar bättre än bryggkaffe. Moccamaster är fortfarande alldeles stor maskin just för en koppkaffe per dag.
Om du tycker en Moccamaster är för stor, då ska du definitivt inte köpa en “espressomaskin” som ofta kräver en mycket bra kvarn för att ge bra kaffe. En sådan uppsättning är ju nästintill dubbelt så stor som en Moccamaster, om du även tycker att utrymmet är viktigt.
Skulle nästan säga att du redan har den perfekta uppsättningen då…även om det är hädelse…^^
Varför inte bara fortsätta med Bialettin? Blir ju gott, billigt och tar lite plats.
Om du vill höja kvaliteten skulle jag köpa en bra kvarn så du kan köra hela bönor istället. Kvarnen är typ det viktigaste. Och det behöver vara en kvarn av av typen de säljer hos dedikerade kaffeställen, t ex Kaffecompagniet i Stockholm eller liknande, om du inte ska bli besviken. Jag skulle kolla t ex efter en begagnad Rancilio Rocky på Blocket.
Om du vill göra espresso skulle jag annars göra som Stefan tipsade om och kolla efter en begagnad Rancilio Silvia eller Gaggia Classic. De brukar vara standardtipsen från espressoentusiaster. Eller om du kan hitta en begagnad La Pavoni Europiccola till bra pris. Men först en bra kvarn.
Allt beror på vad man är ute efter. Vill man ha en enkel lösning och inte är allt för kräsen, och inte vill nörda in sig så kan man få ett okej resultat med flera enkla maskiner. Då kan man få ett resultat som kan komma i närheten av espresso house och många cafeer som serverar enklare espresso.
Men om man vill ha en riktig espresso som motsvarar de du får på riktig kaffebar där de gör espresso med specialkaffe då kan man inte välja de enklare lösningarna.
Det är lite finlir att lära sig, men definitivt värt det och inte svårt alls. Tar lite tid.
Men det är viktigare med en bra kvarn än med en dyrare espresso maskin, och det lärde jag mig den svåra vägen! Man kan helt enkelt inte mala bra nog med de sämre kvarnarna.