Kort med reseförsäkringen sjukvårdskostnader?

Hej,
Jag har Handelsbankens Allkort och har alltid använt det för att betala resor eftersom reseförsäkringen var ganska bra för sjukvårdskostnader. Enligt ett meddelande jag fick idag kommer de dock att ta bort den här täckningen från och med januari. Jag undrar om det finns andra kreditkort som inkluderar ett reseskydd som täcker medicinska kostnader? Några tips?

Tack!

Trodde de flesta hade det. Eftersom du skriver handelsbanken vill du ha ett kort kopplat till en bank?

Annars är Amex bra på försäkringar, använde det i slutet på pandemin

Tack för svaret! Ja, de flesta kort har reseförsäkring, men de brukar inte täcka just sjukvårdskostnader.

Många kort har riktigt usla reseförsäkringar. De jag läst har varit typ “du får 2000 kr om din resväska försvinner”.

Kolla istället vad din hemförsäkring täcker! Det man behöver åtminstone är akut sjukvård och tandvård utomlands (speciellt USA!), samt sjuktransport/sjukflyg tillbaka till Sverige. Detta brukar ingå i de flesta hemförsäkringar så då behöver man antagligen ingen extra försäkring i kreditkortet.

3 gillningar

Ja, för vårdkostnader är det främst hemförsäkringen man ska titta på.

Vart ska du åka?
Inom EU/ESS räcker det med kortet från försäkringskassan

Tack så mycket för informationen, det är bra att veta att hemförsäkringen har täckning för vårdkostnader. Jag har inga resor planerade just nu, men tanken var att använda det för resor utanför EU.