Kostnadsfria bitcoin & ethereum tracker

Har hittat två tracker för bitcoin & ethereum, har från reklam hört att det är gratis, låter helt orimligt, men när jag kollar in dem på Nordnet så ser jag inga avgifter, någon som kan hjälpa mig genomskåda detta? Spreaden ser inte heller stor ut så det är inte där heller de tar hem avgiften

• ETHEREUM ZERO SEK VAL
  • BITCOIN ZERO SEK
1 gillning

Detta är jag också nyfiken på! En hypotes jag har är att utfärdaren av certifikatet vill blanka tillgången. Du ger dem pengar för dagens bitcoin-kurs. Om de låter bli att köpa bitcoin så tjänar de pengar ifall kursen går ner. Då ska de ge tillbaka mindre än vad de fick in.

Eller så är de helt enkelt nöjda med spreaden. Bitcoin-handeln är ju väldigt lätt att automatisera och har därför låga transaktionskostnader.

I en intervju med bolaget bakom Bitcoin Zero så delger de hur de tänker kring intjäningen:

Mäklaravgifter och spread

Men även om investeringsprodukten inte har några förvaltningsavgifter kommer de som köper certifikatet fortfarande att betala vanliga mäklaravgifter samt så kallad “spread”, alltså skillnaden mellan köp- och säljkurs, när de köper och säljer av market makern.

“Vi har ett market maker-avtal med Mangold Fondkommission. Djup likviditet med en liten spread kommer också att tillhandahållas av Valour själva, eftersom vi kontinuerligt kommer att ge ut och köpa tillbaka våra ETP:er i orderboken”.

Intäkter planerar Valour i framtiden att få från till exempel utlåning och samarbeten i takt med att företagets affärsmodell utökas till nya områden.

2 gillningar

Någon som vet om dess trackers ovan köper den underliggande tillgången motsvarande belopp? Eller är de syntetiska ?

Jag klickade på Faktabladet på BTC ZERO EUR Trackers på NGM MTF ETP Sweden | Nordnet och ser:

Värdepapperet är ett börshandlat certifikat utan förfallodag listat i Euro (EUR). Produktens mål är att tillhandahålla en daglig avkastning som syntetiskt följer priset på Bitcoin i USD (underliggande tillgång) minus en förvaltningsavgift (denna avgift är för närvarande satt till 0,0% och därmed inte tillämplig) och justerad för förändringen i växelkursen EUR/USD. Värdepapperets värde baseras på en beräkning av ett aritmetiskt medelvärde av de senast betalade priserna för Bitcoin i USD på de fyra relevanta, berättigade kryptovalutabörserna (referenskällor) som bestäms av beräkningsagenten.

Så det är syntetiskt. Justerad för växelkursen EUR/USD. Och är ett medelvärde av senast betalande priserna på Bitfinex, Bitstamp, Coinbase, och Kraken.

Såg förresten ett blogginlägg i min RSS-läsare igår om denna tracker https://ihallandeinvest.se/bitcoins/vilket-bitcoin-certifikat-ska-man-valja/

Läste igenom prospektet nedan, står där att det är syntetiskt, sen i nästa mening står det att de köper underliggande tillgång 1:1 som då gör den inte syntetiskt? Eller göra jag en tankevurpa här?