Kraschen kommer? Ulf Lindahls bedömningar

Vad tror ni om denne herres Spådomar.
Dramatiska saker förutspås av hans företag.

Ulf Lindahl, grundare av Currency Research Associates i Greenwich, Connecticut USA.

• Oljepris som kommer först falla och sedan rusa uppåt pga peak oil production i världen och efterfrågan som inte sjunker.
  • Magnificent 7 i USA är kraftigt övervärderade och kommer falla massivt.
    Inte bra för indexfonder med 75 % USA rimligen.
  • Mot slutet pratar han om <2% upp per år på börsen närmaste 10 åren. rör sig “sideways”

Pekar ut oljeaktier som bingo att placera i närmaste 10 åren OCH Silver som han anser är billigt och kommer stiga kraftigt tror han.

Förstår inte vem är det? Varför är det interessant? Du måste ha en tanke själv?

1 gillning

Nope, jag ser inget… varken för eller emot.

Men ska jag hålla med om något i de korta punkterna i texten så är det att mag7 är ett problem och att eftersom de delvis konkurrerar med varandra kommer något dramatiskt att ske förr eller senare.

Det andra är återigen en fråga för kristallkulan.

3 gillningar

Ja börsen kommer att krascha. Men när? Imorgon eller om tio år? Ha en strategi som funkar i båda de fallen

4 gillningar

finns alltid någon som förutspår att en krasch är nära, vet inte varför denna kille skulle vara mre trovärdig än någon av de tusen andra? faktum är att ingen vet

2 gillningar

Nog är det intressant.
Det han säger och argumentationen låter ganska vettigt tycker jag även om det låter lite worst case kanske.

1 gillning

Ulf på kontoret en vanlig arbetsdag:

8 gillningar

Om olja går upp till 500 usd så tror jag att det kommer bli en konflikt i mellanöstern.

Rätta mig om jag har fel, men de har väl redan fullt med konflikter i mellanöstern…? :wink: :see_no_evil:

4 gillningar

Kan ju vara något annat land som invaderar för att säkra oljan.

Du tänker på de som gillar att göra sånt? ( :us: )

Hade varit kul med en samlingstråd där man länkar alla liknande trådstarter som denna, känns som att det kommer en liknande förutspåelse i månaden ungefär…

(Därmed inte sagt att det kanske kommer en krasch… och inte meningen att dissa TS, tycker ändå det kan vara intressanta diskussioner)

1 gillning

Ja uttjatat blir det. När kraschen kommer då kommer den.

Ingen frågar den uppenbara frågan…
Hur har denne herre och hans företag förutspått andra kraftiga nedgångar. Ulf Lindahl i inslaget ser ut att vara dryga 60 .
Hmm Såg att hans företag startades så sent som år 2020…
Intervjuaren pikade honom dessutom för att sista längre nedgången han gissade skulle ske INTE slog in alls. Ingen bra track record där i alla fall.

Han har dock haft mycket hög position hos en större förmögenhetsförvaltare senaste 40 åren. Man gissar att dom sålde sina “gissningar” dyrt till betalande kunder enbart. Kanske svårt hitta opartiskt track record värd något.

Cofounder of AG Bisset Associates LLC

Krashen kommer dagen efter jag ger upp och går all in med bufferten, torrt krut, blacolån mm. Helt garanterat!

Sååå… swisha 5000 spänn så mejlar jag dig samma dag jag går in! :money_mouth_face:

3 gillningar

1 gillning

Vad mycket avkastning man missat om man agerade på varje sån här domedags-gubbe.

3 gillningar

Kollade klippet men blev inte så mycket klokare. Men gubben verkar iaf inte vara av uppfattningen av att historisk avkastning inte säger något om framtida avkastning. Vi kan iaf enas om att om man köper narrativet att allt förutom silver verkar överköpt just nu.

Vet inte riktigt vad han lägger i ordet överköpt. Men det var nånting om momentum iaf. Oljepris kring 500 dollars verkar snutet ur näsan baserat på tidigare procentuella uppgångar. Dvs, inget förankrat i nu rådande förhållanden, utan bara genom att titta på grafer way back.

Jag säger inte att han har fel; men jag ser inte riktigt varför det han säger kommer att inträffa.

Om man förutspår ca 2% upp per år under 10år så är det väl ändå inte en krasch?
Domedagsprofet för att skapa klick?

Världens börser har ungefär lika många parametrar som alla atomer i universum.

Tror man att någon kan förutse vad som kommer hända så tänker man helt enkelt inte kritiskt.

Ingen vet vad som kommer hända.

Ställ dig själv frågan, ifall denna människa kan förutse framtiden, varför är han då inte världens rikaste man redan? Jag vet varför…