Kreditbelåning Nordnet, för sent ute?

Hej, jag har nyligen fått min “Globala Barnportfölj” kreditbeviljad på Nordnet. Min fråga nu är nu om det är en bra idé att köpa in sig lite extra nu med den kredit man har. Ska man köpa för den summan som man fått tilldelad , ska man köpa aktier som räntor eller bara aktier?

Portföljbelåning plus med 0.89% i ränta är för upp till ungefär 1/3 av innehavet vilket jag då tänkte att jag max ska gå in med av det givna kreditsaldot.

Är lite färsk på det här med kredit och exakt hur det fungerar. Kom gärna med tips och säg ifall det låter som en rimligt ide eller vad jag ska tänka på.

Off topic men kan va relevant: Använder portföljen enbart för månadsspar för framtid pension. Sparar cirka 1050 i månaden in på denna.

Allt gott

Du ska absolut inte använda hela kreditutrymmet. Om fonderna sjunker i värde så kommer de kräva att du säljer av för att komma tillbaka inom ramen för din kredit. Kanske även för väldigt korta dippar. Resultatet blir att du tvingas sälja av efter en dipp och du kommer inte ha kapital att köpa in dig igen förrän efter en uppgång, med resultatet att du förlorar pengar.

Jag har inte själv belånat min portfölj men jag hade antagligen inte utnyttjat mer än 30% av kreditutrymmet och absolut inte mer än 50%.

Avanza har en riktigt lurig modell för att utnyttja det här. De ger gratis kredit upp till en gräns, men tar ränta på hela krediten om du går över gränsen. Så om du lånar hela ditt kreditutrymme kommer de helt enkelt peta in dig i en högre ränteklass (förmodligen redan samma dag som dippen) och så börjar de tjäna pengar på dig. Även där gäller att man måste sälja av fonder om man vill slippa räntan.

Har själv kollat in det med portföljbelåning, dock med en 100% aktieportfölj istället. Jag räknade ut hur mycket mina fonder kunde dippa innan jag hade blivit överbelånad. T.ex Du lägger in 100 000 kr och belånar 15 000, 15% belåning alltså. Dippar dina fonder med 50% så ligger du på 15 000 / 50 000 = 30% belåning. Dipp på ytterligare 40% -> 15 000 / 30 000 = 50% belåning. Du har därmed stora marginaler att antingen betala tillbaka krediten, eller öka aktiedelen med lön/besparingar.

En 10-15% belåning skulle jag då säga är en relativt trygg belåning, där man inte behöver oroa sig för mycket att hamnar över gränsen för räntan och överbelåning. Hade nog max ökat till 20% i en tjurmarknad.

Någon som har några andra synpunkter?

Skönt att någon annan tänker likadant som jag, då tänker jag kanske inte bara i nattmössan :slight_smile:

Jag invänder mot både sakerna som skiljer sig från mitt svar: 1) Vilka pengar är det tänkt att man ska skjuta till för att betala tillbaka krediten om man blir överbelånad? och 2) Du kan inte veta när din “tjurmarknad” tar slut förrän efteråt och då är det för sent. Har man valt 15% lånegrad så ska man hålla sig till det, inte ta på sig högre risk bara för att marknaden gått uppåt ett tag. Det enda sättet att undvika att bränna sig är att inte ta för hög risk från början.

Beroende på exakt vilka fonder du har och hur ofta du går in och kollar, samt hur volatila dina tillgångar är får man olika svar.

Globala barnportföljen innehåller lite Xetra gold, av någon anledning kan du inte belåna på den alls eftersom den ligger under den magiska gränsen 70% belåningsgrad (Xetra gold har 60%, däremot Wisdomtree Physical Swiss gold har 70% belåningsgrad så du kan fundera på om du vill byta ut Xetra gold om du vill maxa belåningen. Notera dock att Xetra Gold presterar något bättre än Wisdomtree av någon för mig oklar anledning med tanke på att Wisdomtree ska vara billigare i avgift.

Du bör räkna på hur mycket du kan belåna. Gå igenom alla fonder och räkna på belåningsgraden och ta 40% av belåningsgraden för att räkna fram maxtak. Sedan behöver du ligga något under maxtaket för att kunna ta emot nedgångar så att du inte betalar 1.99% istället.

Notera dock att om du inte känner till din risktolerans så är globala barnportföljen relativt hög risk och kan kännas jobbig vid nedgångar om du är ovan. Jag rekommenderar att du låter portföljen vara obelånad 1 år så att du får känna på det lite så kan du belåna den ett år senare. Har du redan ett år på nacken med portföljen, känner till din risktolerans något så skulle jag ligga runt 10% under maxtak om du loggar in en gång i veckan eller håller koll på om börsen faller en gång i veckan, 20% för 1 gång i månaden. Exempel: Om din maxbelåning är 30% så belånar du bara till 24% om du loggar in en gång i månaden.

Du bör behålla portföljen precis med samma uppsättning som om du hade investerat utan belåning då portfölj sammansättningen är till för att ha en bra balans mellan olika delar.

Belåningen är inget jag rekommenderar för nybörjaren och det kräver att du gillar att leka lite med siffror för att få det rätt, men använd rätt kan det ge en bra avkastning även för investeringar med lägre risk.

Vad gör det för skillnad att man loggar in och kollar hela tiden? Säljer man efter en nedgång så har man likförbannat förlorat pengar på hävstången. Varför kan man ha högre belåning av att hålla koll?

Tack för bra svar! Tror jag avstår att ge mig in i detta med kreditering förrän jag känner mig säker och mer påläst.