Jag försökte nyligen använda två av mina kreditkort för att genomföra köp i storleksordningen 20 tkr. I båda fallen nekades transaktionen. Jag hörde av mig till en av kortutgivarna. Enligt kundtjänsten var kortet inte spärrat och ingen egentlig förklaring fanns. Jag brukar inte normalt göra så stora köp men nu vid Black Friday var det vettigt att göra det. Är det någon som har liknande erfarenheter?
Jag har ett kreditkort med max 30K och köpte en dator för 23K utan problem ( det var för ett år sedan ).
Gjorde för många år sedan ett köp på 80K och fick stopp trots att det fanns förinbetalt 80K. Kundtjänsten släppte dock igenom transaktionen när jag tog kontakt med dom.
Man måste nog ha förståelse för att en och annan transaktion stoppas av algoritmerna som skall förhindra missbruk.
- Fick du igenom köpet till slut?
Jag antar att dagslimiten (och andra gränser) som man oftast kan ställa in själv är satt högre än det?
Jag använde Swish eftersom båda korten strejkade. Detta var nu på nätet. I en fysisk butik hade det sannolikt gått.
Enligt Ikano bank fanns det ingen tydlig anledning till att det inte fungerade. När Santander inte heller fungerade gav jag upp dock.
Jag betalade 190 000kr med Amex vid ett tilllfälle. Inget speciellt Amex, ett “vanligt”.