Varför kan vi inte längre betala med kort vi onlineköp?

Hej!

Sedan drygt en vecka kan vi inte använda mina kort för att göra köp på nätet. I butik går det däremot utmärkt. Jag och min fru har Everydaycard samt hos SEB ett debet och ett kreditkort var. Samtliga Mastercard. Problemet uppstår på PC med Chrome och Edge webbläsarna. Fungerar inte heller på mobilen.

Vid betalning får vi upp ett fönster där det står: “Betalningen godkändes inte. Välj en annan betalmetod och försök igen.”

SEB menar att de inte kan se några misslyckande, stoppade eller avbrutna betalförsök. Klarna kan efter många om och men se att vi har försökt genomföra betalningar men att de har stoppats. De kan dock inte se någon orsak till det. Så alla pekar på någon annan men ingen har någon förklaring. Det var då jag kom på att jag kunde försöka här. Kanske har någon av er en idé om vad detta beror på?

Det finns förstås andra betalalternativ så vi sitter inte i sjön men vi vill inte ha det så här.

Det mest uppenbara har vi koll på: Inga obetalda fakturor. Det finns gott om köputrymme kvar på kreditkorten och pengar på kontot dit debetkortet är knutet. Aldrig varit sen med någon betalning. Alltid betalt hela fakturabeloppet. Etc.

Idéer om vad vi kan göra eller vad som felar?

Ni har inte fått in någon spärr för köp via nätet och eller landsspärr?

1 gillning

Fick samma problem igår i en app.
SAS Mastercard som SEB utfärdat.
Dock gick andra försöket igenom. Använder samma kort dagligen och betalar bl.a. lunchen och inte fått problem där

Nej, jag har kollat det också men missade att skriva det i mitt första inlägg. Jag har slagit på och av dessa också för att se om det hjälpte men icke. :worried:

Jag har GeKås mastercard och fick gå in på inställningar och lägga till fler länder förrförra veckan för att kunna handla på nätet (Amazon).

Hade något liknande med Klarna för några månader sedan och fick välja annan betalningsmetod. Nu funkar allt som vanligt igen sedan 1 månad. Tänkte då att det kanske hängde ihop med att man då skrev om Klarnas stora förluster, min egna kreditvärdighet och inkomst hade inte förändrats.

Det låter som om du drabbades av samma sak som vi har gjort. Ett tillfälligt fel en dag må vara hänt men nu är det lite för länge tycker jag. Får väl hoppas att det går över av sig själv för oss också.

Jag har haft samma problem i flera veckor nu, inte på alla ställen, bara de som använder Klarna. Även om jag väljer betala med kort och inte under Klarna. Någon som lyckats hitta en lösning?

Jag har chattat med Klarna ett par gånger men det har varje gång slutat med att de felaktigt skyller på kortutgivaren. Att ringa Klarna gav bättre respons. Ärendet lämnades vidare internt hos dem. Efter flera dagar kom ett mail där de ville ha fler uppgifter, vilket var i fredags eftermiddag. Sedan dess har jag inte hört något och problemet kvarstår. Därför experimenterade jag och fick det att fungera när jag gjorde som nedan.

Gör så här:

Använd en annan e-postadress. Ange namn, postnummer, etc manuellt, dvs inte med autofill. Då fungerade det för mig.

Hoppas det fungerar för dig också! Och att Klarna löser problemet med den föredragna e-postadressen.

1 gillning

Fick mail från Klarna att de löst problemet för mig, utan att ange orsaken. Så har du kvar felet @Charlie13 får du prata med Klarnas kundtjänst. Det tycks vara andra eller tredjelinessupporten hos dem som löser det. Lycka till!

1 gillning