Hej, har ni någon krigskassa? Och om ni har, har ni någon insättningsstrategi från den? Exempelvis för varje -10% min portfölj går ner ska jag sätta in 1000kr, eller om bröden går ner 20% ska jag sätta in 50% av krigskassan. Jag har en men kom på att jag inte har nån direkt strategi, men skulle vilja ha tips om några!
Jag litar på att staten tar sitt ansvar och ser om sina medborgare vid en krigssituation ![]()
Nämen jag kör utan krigskassa.
Hej!
Nej jag har ingen sådan kassa. Jag är fullinvesterad med allt jag kan avvara för långsiktigt sparande.
Kortsiktigt sparande ligger på sparkonto.
Nej. Ser det som investeringside som är riktigt dålig. Den sänker risk nu, och höjer den i framtiden (närmare uttag).
Samt ger sämre riskjusterad avkastning vid samma risksänkning jämfört med att diversifiera över fler tillgångsslag.
Min krigskassa är en kontant buffert, som komplement till min bankbuffert.
Hamnar vi i krig, så tänker jag nog på annat än att optimera mina investeringar. ![]()
Se gärna denna tråd:
Jo, det har jag. I form av värdepapperslån. Har även en strategi men trots det är det inte alls lätt att hålla sig till strategin. Det kan ju tex bli så att olika typer av fonder sjunker olika mycket, typ småbolag sjunker 50 procent medan de 30 största i sverige går upp 10 procent. Vad gör man då? Man vill ju pytsa in i småbolagen men inte i OMXs30.
Lägger alltid in så mycket jag kan varje månad. Denna metod kräver att man har en buffert att ta från som inte redan ligger i börsen.
Men sen så kan jag gilla att istället för köpa direkt om de är på toppen så avvakta några dagar tills de man köper gått ner några procent.
Nä, 100% globalindex 100% av tiden är min melodi. Enkelt och bra.
Visste jag hur man tajmar börsen skulle jag nog köpa optioner eller liknande i stället.
Samma här. Just nu skulle jag kunna belåna portföljen för att köpa mer i “dipp” men det är ingen strategi jag har.
En strategi man kan ha i uttagsfas är att man belånar portföljen för att använda pengarna till vad det nu kan vara speciell utgift som behövs, om börsen har fallit mycket. Sen när den stigit igen sälj lite och betala av lånet. Förutsätter att stadig inkomst kan betala räntan förstås…