Bästa tiden att investera?

Jag tycker verkligen om Nassim Talebs och Howard Marks investeringsstrategier,
Båda herrar delar samma taktik ej strategi, dvs att investera när saker och ting gått åt pipan.

Det som är svårt med dessa strategier är att ha tålamod, att stå utanför när alla andra är inne och våga gå in när alla andra går/gått ut.

Det är väldigt svårt att replikera strategierna som Oaktree Capital (Howard) och Universa (Nassim) tillämpar. De i sig skiljer sig åt då Oaktree capital historiskt investerat i utbombade företag där värdet av inventarier alltid borde överstiga priset de betalar. Räddar man företaget på något sätt så blir utfallet oftast ännu bättre. Universa använder sig istället av massiv hävstång i dåliga tider och som kostar pengar under bra tider.
Svårigheterna ligger i att man som småinvesterare inte har tillgång till samma produkter och mängden kapital.

Som småsparare försöker jag re-allokera investeringar genom ombalansering av räntor och aktier där jag ökar andel aktier i dåliga tider. Och sedan kan man försöka investera ytterligare genom större sparkvot vilket är svårt då man redan maxar, så i slutändan är det peanuts jmf med vad man skulle kunna åstadkomma om man haft tillgång till kapital.

Definition på dåliga tider för mig är när marknaden nått en nedgång på minst 30% från en topp. Då har jag en stege där antal aktier ökas med 10% och för varje tiotal ökar jag med 10%. Annars är det ca 60/40 förhållande. Om marknaden gått ner ca 50% så är jag fullt investerad i aktier.
Sist jag använde mig av strategin var i nedgången under mars 2020 och det var ganska bra utfall.

Jag finner detta väldigt bra då man inte behöver följa några indikatorer som oftast laggar och man behöver inte vara en raketforskare för att nå ganska ok resultat. Och det bästa av allt, jag är helt ok med att markanden fortsätter nedåt (> 50%), då stänger jag av helt enkelt och kör som vanligt, dvs månadssparar.

Hur tänker ni kring dåliga tider? Och vad är dåliga tider för dig?

p.s. Kan tipsa om en bra kort dokumentär om Howard Marks:

Jag tänker att vi just nu befinner oss i början av “dåliga tider”. Putin skulle dock kunna få allt att vända på en femöring. Sitter just nu i väntrummet med en hyggligt stor portion US dollar och väntar. Skandinaviska aktier står överst på önskelistan, i synnerhet svenska.

1 gillning

Om du börjar omallokera först vid -30% behöver det gå ner till -60% för att hamna på 100% aktier.
Du börjar kanske på -20? :thinking:

Lite boring kanske men min portfölj låter jag vara ifred såvida jag inte aktivt vill fördela om vilket sker väldigt sällan/ i princip aldrig.

Nya insättningar gör jag regelbundet oavsett om börsen går ner eller upp.

4 gillningar

exakt, vid 50% fall så hoppar jag upp till 100% aktieallokering för då anser jag att vi har en riktigt blodig krasch och då spelar det ingen roll längre om det fortsätter nedåt. Jag har lite strategi kring lagg också, då jag inte agerar jättesnabbt och det är helt ok att jag missar något åt
båda hållen. Inte helt relevant i diskussionen dock.
Det som är relevanta är att jag inte håller till 60/40 i alla tider. Ska dock tillägga att jag aldrig använt strategin fullt ut då vi inte haft en sådan krasch sedan 2008.

1 gillning

Putin skulle dock kunna få allt att vända på en femöring

Tror inte att kriget i Ukraina är den enda anledningen till nuvarande nedgång, vi var på väg ner redan innan kriget och inflationsrisken har spökat en tid

1 gillning

Rysskriget är naturligtvis inte den enda orsaken men en stor del av osäkerheten skulle nog försvinna om Putin fick arsenik i gulaschen. Jag skulle definitivt investera en lumpsum direkt.

Jag förstår hur du tänker. Har dock alltid haft svårt att agera baserat på omvärldshändelser då det mesta är gissningslek enligt mig. Det är just vad Howard Marks och Nassim Taleb förespråkar om, att det är svårt att förutsäga händelser på börsen. Jag förutsätter dock att börsen alltid går upp på lång sikt, även från högsta topp.

@Aleks1 Vi har kört den “taktiken” dom senaste 20 åren (parallellt med vanligt regelbundet månadssparande) och det har boostat sparandet en hel del. Enkelt förklarat har vi hela tiden avsatt 5-10% av det vi kunnat spara långsiktigt varje månad och pytsat in det på ett räntekonto i banken tills vidare. Sen har vi godtyckligt köpt aktier och fonder för dessa pengar varje gång börsen dippat lite mer än “bara lite”. Har inte satt några absoluta gränser men brukat gå in nånstans när det “börjat kännas jobbigt” och sedan fortsatt lite till om nedgången fortsatt. Syftet har inte varit att ens försöka pricka någon botten och vid pandemidippen räckte inte pengarna hela vägen så vi tog lite till från buffertsparandet… Har vid dessa tillfällen bara satsat på “kvalitetsbolag” och indexfonder. I några fall även försökt hitta enskilda aktier som tagit stryk i sektorer där nedgången inte känts lika relevant.

Får väl ge ett erkännande till @janbolmeson och medge att hustruns och ungarnas portföljer gått bättre än min egen då vi där satsat nästan uteslutande på indexfonder… :slight_smile:

1 gillning

men exakt, det är lite grann som jag gör, men för att jag inte ska gissa mig fram till vad som är “jobbigt på marknaden” inväntar jag 30% innan jag gör nåt aktivt. Fram tills dess så kör jag som vanligt, dvs ingen ombalansering, tar inte från bufferthinken, kör med månadsinsättningar osv.
Du nämner att ni tar lite från “bufferthinken” vilket är någon slags ombalansering i mitt tycke.

Den som gissar rätt vinner.

En annan frågan som blir intressant är när ska man hoppa av? Kör ni med något liknande taktig vid en uppgång?

Jag gjorde en tabbe för 6-7 år sedan där jag gick ur marknaden, och nu sitter jag med tunnor av torrkrut som jag måste bränna så denna tråd är jätteintressant. :sweat_smile:

Jag är alltid investerad mer eller mindre enligt min strategi, i princip är det ca 60/40 om inte marknaden viker som jag beskrivit tidigare. Faller marknaden med 30% så börjar jag agera genom att ombalansera

1 gillning

Jag brukar leka med tankar om hur man borde investerat för att på bästa sätt klara av ex
1929-30 (usa -90% på 3 år),
2000-03 (nedgång 70% i nasdaq på 3år),
07-09 (nedgång 50% i nasdaq på 1,5 år).

Vi kan inte tajma något bra, så hur blir bäst?

Den som snabbt går in med mycket pengar tidigt i en fallande marknad accelererar sina förluster.

Men för att inte missa tåget måste man köpa.

Så, jag tror på att köpa för små, små summor kontinuerligt, typ månadssparande.

1 gillning