Krypto-certifikat på Nordnet som ej går att handla

hej forumvänner. Dessa 3 går ej att handla via Nordnet trots de finns att söka på. Vet ni möjligtvis varför det ej går att handla dessa? Är det svenskt regelverk som sätter denna begränsning? Personligen hade jag velat handla dessa för att ta bredare risk än bara BTC+ETH så jag blev lite besviken när inte möjligheten fanns…
Dessa 3 var det att jag menade som gav samma fel när jag försökte lägga en order:

Screenshot 2022-02-11 at 09.49.43
Du kanske inte klarat kunskapskraven? Du har ju inte ens skrivit med vad det är för fel när du lägger en order.

Nu kunde jag lägga en order.

2 gillningar

Tack för feedback, Erik!
jag testade igen men fick detta (på altcoins varianten):
image

kunskapsprovet har jag genomfört. Så jag tror inte det är det. Felet jag får låter “köporder inte tillåtet i detta värdepapper”.

image

Har nu skrivit till Nordnet kundtjänst och väntar på svar. Skulle vara intressant att veta ifall nån annan lyckats lägga en order på en av dessa 3 :upside_down_face:

Ok. Nu fick jag svar från kundtjänst. Inte riktigt vad jag hade hoppats på :thinking: "Hej,

Tyvärr så erbjuder vi inte handel i certifikaten som du har skickat in. Vår depåbank tillåter inte handel i crypto certifikat som inte är utfärdade av Nordiska emittenter.

Hör av dig om du har några fler frågor eller funderingar.

Med vänlig hälsning,"

Jag vet inte om det hjälper dig men de finns på Avanza också. Jag har dock inte köpt dem själv.
WisdomTree Crypto Altcoins ETP
WisdomTree Crypto Market ETP
WisdomTree Crypto Mega Cap ETP

2 gillningar

Jag testade på Avanza, och jo, det fungerar faktiskt. Tack för tipset :ok_hand:

(sökte på ISIN GB00BMTP1519 / altcoins // GB00BMTP1626 / crypto markets // GB00BMTP1733 mega cap equal weight).

1 gillning

Blev nyfiken på vilken fördelning mellan kryptovalutor de olika certifikaten hade. Hittade då denna hemsida som visar senaste fördelningen:

man får klicka runt för att hitta alla 3 index de följer.

Hade hoppats på fler altcoins i altcoin-portföljen, och inkludering av AVAX och LUNA. Men det kommer kanske senare :slight_smile:

Edit: Känns ändå som ganska bra certifikat för den som vill satsa på krypto men inte orkar köpa o sälja själv för att ombalansera.

1 gillning

Man får ju avväga för- och nackdelar. Fördelarna som jag ser det är väl att de diversifierar något i altcoins samt att det känns som en respekterad/tillförlitlig utgivare. Nackdelen är att avgiften är lite väl hög men det är den också för andra certifikat med lite mindre kryptovarianter. Jag kommer testa lite av dessa i lekhinken eftersom det gick att handla på Avanza men inte (märkligt nog) på Nordnet. Tack för länken @Muppe - där ser man ju ett fint “snapshot” av varje av dessa 3.