Kryptotillgångar Coinbase

Hur skall jag gå tillväga om jag vill sälja mina kryptotillgångar på Coinbase och få insatt mina pengar på mitt bankkonto som finns registrerat på Coinbase? Har provat att sälja en mycket liten del av innehavet för att se var pengarna hamnar, det hamnade i EUR wallet, öppnade ett paypal konto för att få pengarna från EUR wallet / Coinbase insatta på paypal kontot men det fungerade inte det iheller… Tacksam om någon kan hjälpa mig tillrätta

Tjo! Jag har läst runt det ämnet under veckan och utifrån det jag kom över, vill du helst av allt föra över pengarna direkt till Skatteverkets konto. Detta då bankerna efter nya direktiv är väldigt hårda och misstänksamma mot allt omkring krypto. Tydligen totalvägrar exempelvis Swedbank och Länsförsäkringar att hantera pengar som misstänks komma från krypto.

Många banker skickar tillbaka pengarna när krypto-tjänsten försöker sätta in dem på bankens konto. Sedan finns det tydligen en risk att de fastnar i limbo under lång tid. Därav försök sätt in till Skatteverkets konto direkt.

Om allt jag läst är korrekt :slight_smile:.

2 gillningar

Hej Aether och tack för att du tog dig tid att svara!

Hej, mitt första tips är att använda coinbase pro vilket ger dig lägre avgifter vid köp och sälj. Det går att föra över internt i coinbase till coinbase pro.

Jag har lyckats vid flera tillfällen (även med stora belopp) att använda Nordea som bank. Nordea har hittils vart väldigt rimliga så länge man kan bevisa att kontot på coinbase ägs av mig. Det du först måste göra är att lägga till Nordea som kopplat konto i coinbase. Jag tror det finns under inställningar någonstans. Då kommer coinbase be dig föra över pengar från tex Nordea till coinbase. På så sätt verifieras ditt Nordea konto hos coinbase och du kan då välja kontot när du försöker göra en withdrawl.

Jag har även ringt Nordea och stämt av innan jag skickat eller mottagit större belopp. På så sätt hjälper dom dig att aktivera utlandsbetalningar under perioder du vill skicka och ta emot. Dom kan även ställa in limiter (hur stora belopp man får använda). Dom kan även hjälpa dig fylla i penningtvättsinfo som exempelvis “hur stora transaktioner förväntas ske”. Det sistnämnda tror jag är viktigt för att transaktionerna inte ska fastna i någon penningtvätts-granskning

Om du lyckas med detta som jag just beskrev har jag svårt att se att pengarna hamnar i limbo. Jag har varit med om att överföringen “studsat” tillbaka på grund av att jag angett något värde felaktigt och det var inte heller något problem. Överföringar går till och med ganska snabbt 1-2 bankdagar.

Hoppas detta hjälper
Lycka till

4 gillningar