Är ägande i aktier en bra hedge för när krypto tar över från bankerna eller måste man investera i Krypto för att vara skyddad.
Trump håller ju på för fullt med att göra USA till ledande inom Krypto, så risken är överhängande att det också blir av, han har redan kommit en bra bit på väg med Genius Act som godkänts, och transparency act som ska handläggas i senaten om inte bankerna kan stoppa det.
Det skulle kunna resultera i stora inflöden av kapital till krypto, och i värsta fall en “bankrun” som gör att bankerna faller som furor.
Vad är forumets tankar kring detta, och vad kan man investera i för att skydda sig?
Tror att många av oss som varit med länge är skeptiska. Jag oroar mig inte för någon bankrun på de klassiska bankerna och jag upplever fortfarande, trots att jag mer än en gång försökt sätta mig in i det, att krypto skulle vara en lösning för värdebevaring eller skydd. Tvärtom ter ju sig krypto bete sig som Nasdaq med hävstång och faller vid de tillfällena man förväntade sig att det skulle vara skydd. Så jag personligen äger inte mer krypto än det lilla jag har experimenterat med det.
Dessutom upplever jag att folk med krypto sjukt underskattar risken att bli av med dem i en stöld / bedrägeri eller liknande.
Tror inte heller krypto (som vi känner det idag) kommer ta över från bankerna. Med det sagt, skulle det ske så att banker går omkull är ju såklart själva bankaktierna inte någon bra investering. Men resten av ekonomin/företagen bryr sig nog inte om deras aktier är noterade i USD, dogecoin eller guld.
Det är väl lite så jag tänker också, även om övergången till någon form av digital valuta kommer snabbt så ska väl värdet på bolagen växlas över till den digitala valutan på något sätt om jag eller någon annan aktieägare ska sälja de aktier man har?
Det jag dock ser som nästan omöjligt att undvika är någon form av digital valuta som tar över, om den sedan adminisitreras av världsbanken, USA, Kina eller någon annan part som världen kan enas om är väl mer oklart, jag som bara har kanske 20 år kvar i livet kanske slipper se när det händer, men mina barn och barnbarn lär få uppleva det.
Det man är mer orolig över är förstås det kapital man har på sidan, det kan gå otroligt fort om fiat-valutornas förtroende försvinner och folk rusar över till de mest förtroendeingivande kryptovalutorna.
Jag är nästan säker på att det kommer hända förr eller senare, utvecklingen går ju utan tvekan åt det hållet.
Vi får inte heller glömma att även fiat-valutor är ett kedjebrev som bara fungerar så länge vi har förtroende för det som ett medel för byteshandel.
Och, vad är det som säger att jag inte kan bli bestulen på de ettor och nollor som finns på en vanlig bank?
Det tänker jag ofta på, man har ju ingen som helst koll på historiken och aktuellt saldo på alla konton man äger om det skulle bli en stor utradering av datorerna i banksystemet.
Bolag är egentligen reala tillgångar. De prisätts därför inte i nominell valuta utan i förhållande till sitt värde. Ändras värdet på valutan så ändras priset på bolaget motsvarande och valutans värdeförändring tas ut.
Så om en valuta som ett bolag handlas i kraschar så kommer man fortfarande få betala lika mycket av nån annan valuta som inte kraschat per aktie.
Bolag är egentligen reala tillgångar. De prisätts därför inte i nominell valuta utan i förhållande till sitt värde. Ändras värdet på valutan så ändras priset på bolaget motsvarande och valutans värdeförändring tas ut.
Så om en valuta som ett bolag handlas i kraschar så kommer man fortfarande få betala lika mycket av nån annan valuta som inte kraschat per aktie.
Egentligen inte. Fiat skapas genom lån, lån innebår ekonomisk risk med avkastning. Den sanna underliggande tillgången är helt enkelt ekonomisk risk. Vilket sätter värdet på fiatskapande. Så när mångden realt värde ökar så kan mängden fiat öka med mängden värde, då det finns mer värde att växla till sig med den fiat som finns.