Sprang på denna “Krönika” hos Avanza via ett annat nyhetsbrev jag följer. Fann den intressant och skulle vilja höra foruments tankar kring detta.
Du kan inte skriva en liten sammanfattning med de (i din mening) intressanta tankar som lyftes i artikeln?
Artikeln resonerar sig fram till att förmodligen står inför en stor inflation men med bibehållet låga räntor. Jag tycker att resonemanget i sig låter vettigt. Jag har svårt att sammanfatta detta, men slutklämmen är att skulder och reala tillgångar bör vara en vinnare framöver. Givetvis är detta en partsinlaga men jag upplever den balanserad och resonamanget väl underbyggt. Min fundering var om någon här ser saker, i resonemanget, jag inte ser och kan väga upp perspektivet.
Svårt att plocka ut delar utan att riskera att slita sönder resonemanget.
Borde inte även aktier vara en vinnare också, eller åtminstonde en värdebevarare?
Jo, och äger mycket hellre aktier än fastigheter som föreslås i artikeln.
Jo en bred aktieindexfond är för mig en av de bättre tillgångar att äga som skydd mot inflation. Problemet med inflations-kris som jag är rädd för är att att många i världen vill ur tillgångar samtidigt och köpa upp varor och verkliga tillgångar för pengarna i stället. En rusning mot att få värde för pengarna. Då är inget tillgångsslag skyddat, inte ens guld. Att äga sin bostad, gärna belånad, samt äga diversifierad portfölj är nog bästa skyddet. Kan inte se något som skulle vara bättre utan att vara total gambling.
Har för mig att Credit Suisse rapport kom fram till att aktier inte är en bra inflationshedge. Kommer ihåg att Jan tog upp det i avsnitten om densamma för några veckor sedan. Lite kontraintuitivt.
Var det samma rapport som kom fram till att faktorinvestering är idioti? Man ska inte tro allt man läser.
Intressant artikel och jag tror att det finns mycket som troligen stämmer i den. Precis som det skrivs så känns en högre nivå av inflation trolig och många länders skuldsättning känns inte heller hälsosam.
Men jag ställer mig lite undrande till tanken att inflationen ska vara hög men att räntan inte ska följa efter. Jag kan förstå det som skrivs av författaren att det finns politiska incitament att låta det vara så, men är detta verkligen upp till politikerna att bestämma? Riksbanken sätter ju styrräntan utifrån inflationsmålet, har lite svårt att se att Riksbanken skulle strunta i att höja räntorna om inflationen ökar. Dessutom tror jag det inte bara är upp till Riksbanken heller, för ju högre inflationen blir desto högre ränta kommer de flesta investerare kräva för att låna ut.
Det finns vad jag läst mig till väldigt få tillgångar som är bra mot inflation kortsiktigt.
Men läsvärd artikel. Tack för delningen!