Skydda kapital mot inflation

Jag skulle vilja placera en del av mitt kapital till hyfsat låg risk OCH skydda det mot inflation. Hur gör jag det bäst? Tidshorisont 2-5 år. Tråkigt om det bara står på ett konto och minskar i värde.

Vet inte om det finns nåt jättebra svar på den frågan tyvärr. Men pga den höga inflationen finns det en del trådar om det nyligen. Kanske finns nåt läsvärt där för dig :slight_smile:

2 gillningar

Inflationen är just nu 6,1%. Finns tyvärr ingen investering som till hyfsat låg risk på en så kort horisont som kan skydda mot det.

5 gillningar

Jag skulle vilja, som jag så ofta gör. Slå ett slag för denna bok samt strategi.

2 gillningar

Nä, jag visste nog det egentligen :grin:

1 gillning

Är i samma sits, tröstar mig med att börsen inte går upp så mycket heller just nu.

Reala tillgångar och att vara låntagare är bra när en valuta deprecieras

Jepp, det är en viss tröst att bolånens realvärde minskar.

1 gillning

Om man skulle sätta in cashen i sin bostad, dvs minskar sitt lån så skulle man alltså definitivt inte skydda dessa mot inflation, snarare tvärt om?

Man får ju i alla fall sin ränta i ränta så att säga, då man inte betalar ränta på den delen av sitt lån man minskat.

Så länge inflationen är högre än låneräntan är det rationellt bättre att inte amortera.

1 gillning

Njae, om det är kontanter i samma valuta som lånet som är alternativet så är det väl bättre att amortera, eftersom räntan minskar något då för varje amortering? Kontanter och lån minskar ju i värde lika mycket pga inflationen.

Men du kanske menar om man investerar kontanterna i något mer värdebeständigt? Eller en annan valuta?

1 gillning

Ja, trådstarten går ut på att jag vill ha en inflationsskyddad investering, vad nu det kan vara :upside_down_face: Sen är jag av flera skäl emot att amortera om man inte måste, så viss bias i senaste kommentaren.