Sparande och den höga inflationen

Hej,
Jag har hört Jan nämna i podden att om man har pengar sparade på ett bankkonto så minskar pengarnas värde successivt på grund av inflationen. Och att det då är mer fördelaktigt att ha pengarna investerade i tex globala indexfonder över tid.
Nu när inflationen är högre än tidigare, innebär det då att om man har pengar sparade på ett bankkonto så kommer de minska i värde snabbare än tidigare? Är det ännu mer fördelaktigt att ha pengarna investerade idag om man tänker på lång sikt? Då jag har buffert på bankkonto samt pengar som ska användas i närtid, antar jag att jag får räkna med en värdeminskning där? Eller finns det andra sätt att undvika att pengarna minskar i värde pga inflationen?

Ju högre inflation ju mer minskar pengarnas värde.

Kom dock ihåg att dagens inflation inte innefattar alla varor, utan endast en samling varor som SCB bestämmer.

Varken bostäder eller investerbara tillgångar är med i det som räknas i KPI. Dessa kan gå ner i pris och bli billigare samtidigt som KPI ökar.

2 gillningar

Som jag har förstått det är att om jag sparar kortsiktigt tar jag tyvärr en stor smäll. Ett vanligt räntekonto är tyvärr det enda alternativet här om man behöver vara likvid.

Detta är ett ständigt dilemma att balansera hur mycket likvid jag ska vara kontra hur mycket jag vill ha investerat i global indexfond, guld och silver.

Men men, first world problems som man brukar säga :smiley:

Historiskt ja, då har aktiefonder varit ett inflationsskydd över tid. Det är dock inget särskilt för just idag och på kort sikt kan ju börsen tappa betydligt mer i värde än vad inflationen påverkar ditt kapital. Pengar du behöver i närtid får du acceptera tappar värde på bankkontot. Har du lån minskar även lånets värde, så blir också en viss motvikt.