Skydda sig mot inflation på kort sikt

Goddaggens,

Inflation är ju nästan det enda som pratas om nu förtiden och jag är väldigt kluven hur jag ska göra. Jag sitter på ungefär 100k investerade (mestadels i indexfonder) och ca 300k cash. Inflationen är ju skyhög och jag mår dåligt för varje dag jag sitter på cash i dessa tider. Min plan är att till sommaren/hösten köpa lägenhet och då kommer alla dessa medel gå till köpet.

Mitt stora dilemma är dock vad jag gör jag med mina cash under tiden? Investera dessa under denna korta tid med stor risk, sitta kvar med cashen och vänta? något annat alternativ?

Hur skulle ni gjort i min sits?

1 gillning

Bankkonto med ränta och insättningsgarati. Ja, du kommer tappa lite mot inflationen men eftersom det är så kort tid är risken för stor att du tappar mer om du investerar det i aktier (pga hög volatilitet) eller räntefonder (tappar i värde vid räntehöjningar). Eftersom det rör sig om max ca ett halvår kommer du inte tappa så mycket pga inflation (om det inte blir hyperinflation men osannolikt och känns svårt att skydda sig mot på ett rimligt sätt i ditt fall). Guld har också för hög volatilitet.

3 gillningar

Hej!

Hela summan du beräknar behöva använda till sommaren eller hösten, hade jag hållit utanför börsen. Det är för kort tid för att riskera något. Om även de 100k som är investerade behövs till sommaren eller hösten, hade jag sålt av och haft likvida. Enligt mig är det inte värt risken.

1 gillning

Tack för svar. Ni bekräftar mina tankar.

1 gillning

Tyvärr finns inga bra alternativ på så kort sikt. Sparkonto som gäller. Eventuellt binda på några månader.

Då förlorar du åtminstone “bara inflationen”. På börsen riskerar du att förlora så pass mycket mer än så på den korta tiden.

2 gillningar