Kvartil investmentbolag + Istället för Spiltan investmentbolag

Vad tror ni om kvartil istället för spiltan? Känns som viktningen är lite mer intressant då man tar hänsyn till substansvärde. Motiverar detta merkostnaden på 0,4%?

Hej. Varför inte bara använda http://www.ibindex.se/ibi/#/index och köpa bolagen själv? Då kan du köpa utefter vilket bolag som köps till substansrabatt för tillfället.

Helt klart ett alternativ, men det känns mer praktiskt med fonder vid månadssparande samt så blir transaktionskostnaderna höga vid köp av så pass många aktier frekvent.

Jag har egentligen slutat att kommentera enskilda fonder, men låt mig göra ett undantag.

Hur menar du? Skall man ta hänsyn till substansen är det Spiltan Investmentbolagsfond som gäller.

Spiltans i särklass största innehav är Investor och Industrivärlden. Båda har skyhög substansrabatt jämfört med i princip alla börsnoterade investmentbolag. Gå gärna in på IB index hemsida och kolla.

Själv funderar jag på att köra 50 procent Spiltan och 50 procent Kvartil. Då får jag både en hyfsad substansrabatt, samtidigt som jag får en bra spridning på aktierna.