Lägenhet eller villa? > Livskvalitet?

Hej,

Vi funderar på att köpa nytt boende och funderar på värdet att köpa villa eller lägenhet och tar tacksamt emot era inspel. Jag har gjort ett räkne exempel på kontantinsats och vad vi räknar med att behöva betala i månaden.

Motsvarar en villa den ökade (?) livekvaliteten och kostnaden än en större lägenhet exempelvis?

Lite kontext:

Hushåll 4 pers med 2 vuxna och två barn (2-5 år).
Lön: ca 100 000:- totalt.
Kontantinsats till nytt boende: 4 MSEK

Övrigt sparande (Aktier/fonder) cirka 5 MSEK

1 gillning

Jag skulle säga ja, men folk är olika.

Tittar vi på dina siffror ligger nästan hela skillnaden i underhåll.
Tycker det är högt räknat på huset, men det kanske stämmer beroende på vad det är för hus.
Däremot så är det inte noll för en lägenhet.

1 gillning

Det finns utrymme att resonera om för- och nackdelar med respektive alternativ (villa vs lägenhet) som orsakar upplevd “livskvalité” både i negativ och positiv riktning.

Att bo i villa kan ge upplevd positiv livskvalité i exempelvis egenskapen “mer utrymme att förvara grejer på” men också upplevd negativ livskvalité i exempelvis egenskapen “känslan att behöva hålla gräsmattan välklippt som grannarna”.

Vissa av “egenskaperna” kan betalas bort med hjälp av pengar (köpa en pryl/tjänst som klipper gräsmattan) men andra är mer …kulturellt eller psykologiskt grundade.

Min kommentar försöker egentligen bara illustrera att villa inte nödvändigtvis ger högre livskvalité än lägenhet till ett lite högre pris.

11 gillningar

Underhållskostnaden, hur kom ni fram till den? Låter väldigt högt för villan. En lägenhet har också en underhållskostnad.

5 gillningar

Hus alla dagar i veckan. Om ni köper ett rätt nytt hus eller nyrenoverat så är underhållet minimalt.
Jag byggde nytt 2000 och gjorde i princip inget underhåll alls på 15 år.
Sen så måste man skilja på underhåll och renovering. Byter man tak så räknar jag det som värdehöjande renovering som inte är en ren utgift. Däremot att tapetsera om eller målar huset är det mer av ett underhåll. Däremot är det vanligt att man lägger pengar på att utveckla huset. Växthus, solceller, vedbod, pool etc. Kostar ju att skaffa men är inte underhåll utan en investering som höjer värdet.

2 gillningar

Har bara hört att 1-2 procent av huskostnaden kan vara rimligt att budgetera med.
Ja, det stämmer. Lägenheterna vi kollar på är relativt nybyggda så det är minimalt, men visst ett par hundralappar blir det nog.

Det går ju inte att ställa frågan så, det är så mycket en fråga om tycke och smak.

Men när man har små barn är det ju väldigt viktigt att få vardagen att funka, att man inte får för krånglig pendling, långt till mataffär, dagis o skola, aktiviteter mm. Man ska inte göra det för svårt för sig, då är det definitivt inte värt att bo i villa.

I vanlig ordning vill jag slå ett slag för kombon lägenhet plus fritidshus. Bästa av två världar. Skulle dock kunna tänka mig ett charmigt litet (!) hus när jag blir pensionär. Men barnfamiljsvilla har jag haft och flyttat ifrån. Mycket jobb att hålla efter och dyrt underhåll. Plus att man samlar på sig så mycket grejer om man har mycket plats.

5 gillningar

Tack för input. Enig i stort.
Vi har ett litet fritidshus, men bo 4 pers på under 80kvm är trångt.

Du bör räkna samman transportkostnader i boendekostnader eftersom närheten till service jobb och fritid kommer avgöra tillgängliga transporter och ex bilnnehav.

Få bilar kostar under 40kkr per år, många det dubbla. Ett boende längre från det mesta ökar behovet att både köra och kanske en andra bil.

Utöver kostnaden är ju tiden i pendling inte direkt underbar heller. :slight_smile:

1 gillning

Jag tänker att livskvalité handlar mycket om mjuka värden där du kanske behöver ställa dig (och besvara) frågor som tid och hur du och din familj spenderar den för närvarande och både vill och troligtvis kommer spendera den efter en eventuell flytt.

Jag tänker lite såhär.
Ett hus, även ett nytt är ju förenat med tid i snöskottning, gräsklippning, plantering och skötsel av växter vilket varierar men återkommer varje respektiv årstid. Gillar man att påta i trädgården så är ju detta inte särskilt negativt. Sen kommer “måsten” in. Man kanske gillar detta men på grund av det som följer med små barn så kanske dessa moment blir ett ok man hänger på sig själv utöver allt annat. Det kan lika gärna bli åt andra hållet om tex barnen vill och de facto inkluderas i dessa moment.

I lägenhet kanske mer av denna tiden kan spenderas med trevliga familjeaktiviteter och liknande men beroende på hur man är som person kan det ju också bli mycket hemmasittande eller för all del en känsla av att vara styrd att alltid hitta på grejer och att man känner sig lite låst och inboxad. Där är ju en trädgård ovärderlig då det bara är att kliva ut med kidsen och de ofta själva hittar intressanta grejer att undersöka eller pyssla med.

Lite spretigt resonemang kanske men hoppas jag kunnat så ett frö om frågeställningen kring vad du, din partner och era barn likställer med livskvalitet.

5 gillningar

jag hade använt mig av lite andra siffror.
Underhållet är förmodligen betydligt högre, men för båda objekten.
Kanske om båda är nyproduktion så kommer du undan med de där siffrorna, men annars antar jag att du någon gång kommer göra om badrum, kök, osv även i BRF. Nytt kök för 300k kräver också att du sparar minst 10k per månad i 30 månader.

Sen för hus är det samma sak. är det väldigt nytt så har du kanske den där låga budgeten, men minsta tak, dränering eller annat så får du läggapå minst 10 000 per månad på den där kalkylen (eller låta huset förfalla).

Vi betalar 20 000 bara i försäkring för vårt hus, så den kostnaden verkar också lite underdimensionerad, och du ska väl ha försäkringar även för BRF? Parkering för 1000 låter billigt!

Vad kollar du på för område?

Det låter mycket. Jag betalar en tredjedel för Hus & Villa med tillägget “Stor”.

Något unikt med huset eller är den riktigt stor? Dubbla garage? Pool?

1 gillning

Men du byter väl inte kök var tredje år?

1 gillning

Nej, inte om man har vett i huvudet :sweat_smile:
Dock måste man spara till många saker samtidigt och man vet inte när nästa kostnad kommer.

Tak vart 30:e år
Värmepanna, vitvaror, solpaneler etc. vart 15:e
Bil vart 8:e år i snitt om man har två
Badrum/gästbadrum vart 15:e år
Måla om huset vart 15:e år
Gräsklippare, robotdammsugare vart 7:e år

Etc. Etc

Stort… Allt är relativt men vad jag förstår det så är nyproduktion dyrare, och sen har vi väl lite större. 412 kvm.

1 gillning

Det håller jag med om, ifrågasatte bara exemplet.

Jag tänker att 5k per månad är en rimlig underhållskostnad på sikt för ett normalstort hus med ”rimliga” krav på renovering. Dvs du byter ett kök kanske var 20e år, inte var 8e.

1 gillning

Nej, men låt säga att ni över en period av 15 år behöver

• byta tak 300 000
  • nytt kök 300 000
  • ett nytt badrum 300 000
  • en renoverad mindre toalett eller tvättstuga 100 000
  • måla om huset 100 000
  • ytskickt inomhus 100 000
  • dränering eller andra nödvändiga utomhusarbeten (gångar, uppfarter eller annat) 100 000

det är 1.3M över 15 år, eller cirka 8000, per månad. Inte per år.

Eller så kan man blunda för underhåll och låta huset förfalla som så många gör.

4 gillningar

Ja enig med Tidigpension. Ska man hålla huset i konstant skick kostar det pengar. Utslaget över ett par decennier är nog 10k/mån inget konstigt. Finns ju såklart altarnativ, t.ex. måla huset själv sparar ju mycket pengar. Men det tar ju en halv sommarsemester, så “gratis” kan man ju inte säga att det är.

Men nyckelfrågan är nog om ni vill bo i hus med allt vad det innebär. Inte huruvida det kostar lite mer eller inte. Och hur stor skillnad är det i placering? Eller ligger huset/lägenheten på samma gata typ? Är det en fördel/nackdel?

3 gillningar

Håller med. Det är väldigt svårt att ge något svar på din fråga ts, eftersom vi inte vet vad livskvalitet är för just er. Är det större yta enbart? Gräsmatta? Bo bland vissa typer av människor? Vilken typ av liv lever ni/vill ni leva?

Praktiskt tips: skriv ner samtliga förslag och gör + & - listor för dem. Där bör ni kunna se ett mönster i svaren och samtidigt få klarhet i vad det är som lockar med respektive alternativ.

5 gillningar

Kan du inte se det som en investering?
De flesta av de sakerna du nämner har ju en längre hållbarhet än 15 år även du själv skulle råka ut för kostnaden för den inte var gjord på ett äldre hus.

Ditt hus med nytt tak, kök och badrum plus allt annat du fixat har ju inte värde noll.
Köper du ett hus för 3 miljoner och under 15 år lägger in ytterligare 1,5 miljoner så lär det vara värt mer än 3 miljoner den dagen du säljer det. Både via inflationen och värdestegringen.

1 gillning