Vilken slags lägenhet passar min situation?

Funderar på vad mitt nästa drag är, kom med tips och råd!

• 50 år, bor i Malmö, siktar på att jobba 5 år till och ta en blandning av tjänstepension och sparkapital efter det
  • Bor idag i hus, lån på 3Msek, värde ca 6,5Msek
  • Barnen utflyttade, vill byta till lägenhet
  • Har särbo sen många år, vi tänker skaffa gemensamt boende om 2-4 år

Det kapital jag får loss ur huset är en del av kapitalet jag vill använda för att kunna sluta arbeta om 5 år samt att kunna hjälpa barnen med deras färd mot vuxenvärlden.

Hade velat ha en 3:a i Malmö för att kunna landa barn hemma då och då. Väger mellan:

• Alt1: Köpa en Bostadsrätt för 3,5 Msek, 5 000 i avgift samt lån med ränta på 6 000 + amortering samt annat, månadskostnad: 14-15 000
  • Alt2: Ta en Hyresrätt, månadskostnad: 14-15 000
  • Alt3: (Bo kvar, månadskostnad 14-15 000)

Så månadskostnaden blir ungefär samma oavsett boendeform men fria kapitalet att investera i 5+ år annorlunda.

• Alt1: Jag får loss ca 2Msek att investera samt kan skjuta upp beskattning av del av husvinsten (kan skjuta upp ca 220 000)
  • Alt2: Jag får loss mer att investera men måste betala ca 400 000 i skatt på vinst

Om jag går på Alt1 så kan jag vid försäljning kvitta ev. förlust mot den uppskjutna vinsten då jag avser behålla lägenheten 2-4 år.

Vad anser ni klokast att göra ekonomiskt?

Du skriver att månadskostnaden är 14-15 000 för alla tre alternativen, men det hade hjälpt att veta exakt vad som ingår i den siffran för villan idag. Amorterar du på dina 3M? I så fall hur mycket? Det gör stor skillnad i jämförelsen eftersom amortering är sparande medan ränta, drift och avgift är rena kostnader.

Några fler saker som hade gjort det lättare att räkna ordentligt:

• Din nettoinkomst (lön efter skatt per månad) för att kunna titta på “KALP”, eller “Kvar-att-leva-på”-kalkylen

• Ungefär vilken ränta du har idag på villalånet

• Ungefär hur stor BRF-3:a du tittar på (kvm) och årsmodell på huset/föreningen

• Har du kollat vad din villa kostar i drift per år? (el, värme, vatten, försäkring, kommunala avgifter)

Med de siffrorna (rankat uppifrån och ner i hur viktiga de är) kan man bryta ner vad som faktiskt är kostnad vs sparande i varje alternativ, och räkna på hur mycket kapitalet du får loss faktiskt växer på 5 år jämfört med att ha det bundet i huset. Hjälper gärna till med det.